Spravedlivá hackerka Lisbeth Salanderová se vrátila do kin jako Dívka v pavoučí síti s tváří další skvělé herečky, ovšem v poněkud mdlém dobrodružství napodobujícím bondovky.
Po švédské trilogii s Noomi Rapaceovou a jednom hollywoodskému remaku Davida Finchera se hrdinka trilogie Milénium Lisbeth Salanderová vrací do kin – s novou tváří, s novým režisérem a s novým, levnějším případem, nazvaným Dívka v pavoučí síti.
Čtvrtý díl série, jejíž autor Stieg Larsson zemřel ještě před jejím vydáním, dopsal David Lagercrantz. Kniha z roku 2015 na zfilmování dlouho nečekala, jakkoliv je matoucí, že americký film předpokládá znalost švédské trilogie.
Lisbeth tentokrát o pár let zestárla. Z herečky Rooney Maraové, kterou v roce 2011 její role proslavila, do nynější Claire Foyové, kterou proslavila role Alžběty II. v seriálu Koruna, po níž s radostí bere postavy o dost drsnější. Novinář Blomkvist naopak omladil z dřívějšího Daniela „Bonda“ Craiga do Sverrira Gudnasona, jenž se u nás v kinech už představil jako Björn Borg.
Oba hlavní představitelé jsou moc dobří herci, Gudnason tu ovšem k ničemu nemá prostor a snaha Foyové vyznívá skoro nadbytečně. Režisér Fede Alvarez totiž vše režíruje, jak je zvyklý z hororových žánrovek, tedy jako temnou popcornovou akci, v níž jakékoliv psychické trauma vypadá pouze jako efekt.
Lisbeth stále trestá muže, kteří ubližují ženám a dětem, a platí za to vlastním soukromím. V tomto díle k tomu se vzpomínkou na traumatizující dětství, ze kterého nedokázala dostat svou sestru, fušuje do práce Bondovi a zachraňuje svět před jadernou hrozbou.
Schopná je u toho skoro jako Jason Bourne, zranění si neváhá ošetřit vteřinovým lepidlem a sešívačkou a ví, že výbuch bytu se dá přežít ve vaně. Překombinovaná hra o záchranu se odehrává v tmavých, záměrně deprimujících kulisách zimního Stockholmu, v němž každý mluví anglicky s jinou verzí švédského přízvuku.
Dívka v černém, sníh a krev, umělá světla obrazovek, konverzace přes prosklené výtahy – Alvarez ví, kdy může do filmu dostat dobře vypadající obraz.
Jeho profesionální styl je přesto nenápaditý, bez osobitosti. Co hůř, z příběhu, na němž se také podílel, zbyla jen napodobenina už viděného. Lisbeth se chytila do sítí nenasytnosti producentů, kteří nenávidí risk a raději recyklují, co jde.
Autorka je spolupracovnicí redakce
Režie: Fede Alvarez Hrají: Claire Foyová, Sylvia Hoeksová, Lakeith Stanfield, Sverrir Gudnason Hodnocení: 50 % |