Mafiány z Brna si chce koupit celý svět

Brněnská počítačová hra Mafia 2 je světovým hitem. Vede žebříčky prodejů.

Červený kostel, který stojí na Komenského náměstí, upoutal pozornost stovek tisíc lidí na celém světě. Většina z nich přitom v Brně nebyla a ani neví, kde leží. Proslulost kostela mají na svědomí vývojáři počítačových her ze Slatiny, kteří vytvořili hru Mafia 2. Ve videu propagujícím hru protagonista Vito Scaletta se svojí matkou navštíví přesnou kopii Červeného kostela, aby se vyzpovídal z hříchů. S tím, že v evangelických kostelech nejsou zpovědnice, si tvůrci hlavu nelámali.

První díl Mafie dokončila v roce 2002 firma Illusion Softworks, kterou v roce 1997 v Brně založil Petr Vochozka. S týmem studentů, kteří zprvu hry tvořili po nocích, prorazil do světa. „Dokázali najít díru na trhu, kde chyběla střílečka z prostředí mafie. Prvního dílu legendární hry se prodaly po celém světě dva miliony,“ popsal úspěch šéfredaktor herního webu doupe.cz Karel Kališ.

Díky věhlasu první Mafie Vochozkův Illusion Softworks v roce 2008 koupila jedna z největších firem herního průmyslu Take Two Interactive z Ameriky. „A Petr Vochozka si po milionovém obchodu spíše užívá, než pracuje,“ prozradil Martin Zavřel ze společnosti 2K Czech, jak firmu po obchodu Američané přejmenovali.

Kromě Červeného kostela do hry vývojáři z Brna ukryli i další vtípky. „V první misi je na zdi kamenná deska se jmény tvůrců hry. Jinde je na poštovní schránce jméno Jan Van Marvanek, podpis vývojáře Jana Marvánka,“ vyjmenoval pár objevů hráčů Kališ. Zavřel dodal, že mnoho postav ve hře má tváře příbuzných tvůrců her.

Když po osmi letech práce Mafia 2 koncem srpna vyšla, stáli fandové po celém světě i v Brně fronty, aby si střílečku zahráli mezi prvními. „Hra se v mnoha státech okamžitě vyšvihla do čela žebříčků prodejnosti. Třeba v Británii dva týdny po sobě vedla žebříček prodejů her pro počítače, ale i konzole, které slouží k hraní her na televizi,“ uvedl Kališ.

Jako ve filmu

Proč je hra tak úspěšná? „Mafia je totiž nabitá atraktivními přestřelkami, výbuchy a automobilovými honičkami. To vše na pozadí temného příběhu se syrovou atmosférou mafie,“ vysvětlil Kališ. Scénář hry, jehož autorem je Daniel Vávra, měl okolo šesti set stran. Každou misi hry, ve kterých hráč plní rozmanité úkoly mafiánských bossů, uvádí a končí video filmového střihu. Postavy namluvili v anglické i české verzi profesionálové. Vita mluví brněnský herec Martin Trnavský, Vitova upovídaného kumpána Joe Barbaru Vlastimil Zavřel a slyšet jsou i Jan Šťastný nebo Dalimil Klapka.

„Nic tak sprostého jsem nikdy nedaboval,“ uvedl Vlastimil Zavřel. Soundtrack hry obsahuje desítky dobových hitů a tři hodiny hudby nahrál Pražský FILMharmonický orchestr. „Někteří hráči jej považují za to nejlepší, co hra nabízí,“ uvedl Kališ. Atmosféru poválečné Ameriky dotvářejí nejrůznější drobnosti, takže kromě sbírání zářezů na brokovnici může hráč po městě hledat desítky časopisů Playboy s polonahými krasavicemi té doby. „Herní statistiky počítají i to, kolik času hráč strávil prohlížením nahotinek,“ vzkazuje partnerkám hráčů Martin Zavřel z 2K Czech.

Kulisami děje zasazeného do čtyřicátých a padesátých let minulého století hry je město Empire Bay inspirované New Yorkem. „Město žije. Zasněžené ulice prohrnují pluhy, lidem stoupá pára od pusy. Ve městě vysílají tři radiové stanice,“ líčí atmosféru hry Kališ.

Hru Brňané oficiálně vyvíjeli od roku 2007. „Pracovali jsme na ní ale už od dokončení první Mafia v roce 2002,“ prozradil Zavřel. Kolik vývoj hry stál Zavřel neprozradil. „Vývoj áčkových her, tedy nejnákladnějších titulů, jde do desítek milionů dolarů a reklama často stojí stejnou sumu,“ odhadl Kališ. „Mafia 2 je nejdražším českým dílem zábavního průmyslu, které je zároveň nejznámější na světě,“ dodává Zavřel.

To, jaká je skutečná mafie, vystihuje varování na přebalu hry Mafia 2: „Obsahuje krev, násilí, nahotu, sex, vulgarismy, drogy a alkohol.”