Náklady na opencard prověří audit
S vyčíslením nákladů na zavedení a provoz opencard přišel náměstek primátora Rudolf Blažek poté, co opozice i některá média kritizovala město za to, že není schopné říci, kolik karta stála.
Také dopravní podnik za zavedení karty jako tramvajenky zaplatil desítky milionů korun. Po hlavním městě proto už dříve požadoval dotaci 241 milionů korun. Podle radních je ale tak vysoká částka přehnaná. „Účtují si i devětatřicet milionů na marketing a komunikaci nebo šestadvacet milionů na informační technologie. Dokážu si představit maximálně poloviční výši dotace,“ říká Blažek.
Výslednou částku ještě nechá Blažek zkontrolovat prostřednictvím auditu. Ten má prokázat, jestli projekt opencard nestál příliš. Podle náměstka ale radní již na začátku projektu počítali s tím, že náklady do roku 2010 dosáhnou až 1,5 miliardy dolarů.
Opencard zatím funguje převážně jako tramvajenka. Roční kupon na tento rok si lidé mohli nahrát jen na ni. Do konce roku 2010 by měly všechny kupony na dopravu fungovat jen na opencard.
Karta zároveň slouží jako průkazka do knihovny a jejím prostřednictvím mohou lidé platit parkovné a na stránkách města zjistit, jaké spáchali dopravní přestupky.
Ambicí radních je to, aby fungovala jako elektronická peněženka. To ale někteří lidé považují za zbytečné. „Proč bych měl platit pomocí opencard, na kterou nejdřív musím peníze převést z účtu, když mohu rovnou zaplatit kreditní kartou,“ pozastavuje se Martin Pejsek z Malešic.
Radní mají v plánu také spuštění firemní a zaměstnanecké karty a studentské karty napojené na průkaz ISIC. Prostřednictvím opencard by také mělo být možné objednávat a rezervovat vstupenky.
Karta opencard je zatím stále bezplatná.