Postrčí vězni dálnici blíž k hlavnímu městu?

Karlovy Vary dál tlačí na dostavbu dálnice na Prahu. Zlevnit by ji mohli vězni.

České věznice jsou jich plné. Lidí ve výkonu trestu, kteří mohou pracovat. A podle předsedkyně parlamentního podvýboru pro vězeňství Jany Suché by právě vězni mohli být jedním z klíčů k levnějším dálnicím. Poslankyně za Karlovarský kraj chce proto muže ve vězeňském prádle na dostavbu dálnice R6 do Prahy. Skvělá myšlenka má ale háček. Práce vězňů je momentálně zhruba stejně drahá jako práce jiných dělníků na stavbách. Hlavně kvůli nákladům na jejich přepravu a ostrahu. „Musíme najít řešení, aby vězni byli ve výsledku nejlevnější pracovní silou. Například by nemuseli pracovat za minimální mzdu,“ přemýšlí poslankyně.
Vězni na stavbách nejsou novinkou. Pracovali na nich už za socialismu. A kdyby zůstali nejlevnější, pracovali by tam i dnes. Například před třemi lety je na stavbu dálnice R6 chtěla využít firma Eurovia. Když ale zjistila, že peníze na dopravu a ostrahu by práce prodražily, od záměru ustoupila.
Ministerstvo dopravy teď zkušebně pustilo desítku vězňů na úpravu okolí trati u nádraží Praha-Vršovice. „Všichni dřeli jako šrouby,“ chválil je Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty. Podle něj SŽDC zaplatila za práci vězňů o třetinu méně, než kdyby si najala firmu. „Musím ale upozornit, že jejich použitelnost je omezená. Nemůžeme jim svěřit stroje nebo motorovou pilu,“ dodává Halla. Jestli nakonec vězni pomohou zlevnit stavby dálnic a železnic v Čechách, rozhodne až ministerstvo spravedlnosti. Podle mluvčí úřadu Terezy Palečkové ministerstvo spravedlnosti s Bártovým úřadem o této možnosti jedná.