Před pěti lety slevy ucpaly Ostravu

Před pěti lety byla heslem dne sleva. Koupěchtiví lidé ucpávali ulice. Přitom levná koupě byla většinou jen iluzí.

S něčím takovým nepočítal nikdo. Psal se třetí leden 2005 a kdo si v Ostravě pustil některou z místních rozhlasových stanic, uslyšel dramatické varování policie, aby své auto při cestě do centra města raději nechal doma. Příčinou byly reklamní letáky, které oznamovaly „Neuvěřitelný a neopakovatelný výprodej století“ v tehdejším Carrefouru. A na taková slova lidi slyší. Dopravní kolaps se marně pokoušely řešit desítky přivolaných dopravních policistů. „To se vymyká všemu, co v souvislosti se slevami zatím pamatujeme,“ komentoval zoufalou situaci tehdejší ostravský policejní mluvčí Milan Klézl. Mnozí lidé v ten den přišli pozdě do práce, školáci zase do školy. Uvízli v cela nebývalých a nečekaných zácpách. „Tisíce položek se slevami až 95 procent,“ pokračoval text letáku. Jenže některé slibované zboží bylo do obchodu dodáno doslova jen v několika kusech. Mnozí lidé tak odcházeli z obchodu zklamaní a zboží, pro které si přišli, si vůbec nemohli odnést.
Navíc chvílemi nastal kvůli davům koupěchtivým totální chaos, na což v Carrefouru reagovali tak, že prostě lidi z obchodu vystrnadili a zatáhli kovové rolety. Lidé dávali najevo své zklamání. Ženy marně v regálech sháněly dětské tepláky za deset korun nebo kojenecké oblečení, rovněž za desetikorunu. Asi jen na pár kusů bylo vše jen na fotografiích reklamního letáku. Muži většinou kleli. „Co tady děláme, pojďme raději na pivo,ů ozývalo se často na chodbách obchodního centra, kterou svou naplněností připomínaly pražskou Národní třídu 17.listopadu 1989. Kovové rolety byly staženy i dvě hodiny, než zase byly davy lidí vpuštěny do obchodu, odkud si beztak odnesly mnohem méně, než si slibovaly. Že se vše obešlo bez většího konfliktu, totiž , že se lidé neušlapali, nebo si na obchodě nevylili zlost rovnou jeho demolicí, lze pokládat za malý zázrak. Letáky prý nelžou

Slevové šílenství se stejnými letáky tehdy zasáhlo stejnými reklamní ltáky prakticky celou republiku. Například v Olomouci, narozdíl od Ostravy, inzerované zboží neměli už vůbec. Do obchodů vyrazili pracovníci České obchodní inspekce a udělovali pokuty v řádu desetitisíců. „V současné době je takových případů minimálně. Nemáme informace, že by se někde něco podobného odehrávalo,“ říká dnes mluvčí ČOI Tomáš Vozáb. „Tato praktika zakázána jako takzvaná vábivá reklama,“ dodává mluvčí.
Jinými slovy - letáky informující o slevách už dnes nelžou, nebo alespoň ne tolik.