Přijíždí „déčko“. V Krči se vynoří nad zem

Jedenáct kilometrů metra D osvobodí jih města od šiků autobusů. Nová linka přinese i řadu zajímavých novinek.

Paříž, Kodaň, Norimberk. Ve všech těchto velkoměstech už jezdí moderní metro bez řidiče. Za osm let by mezi ně mohla přibýt i Praha.

Společnost Metroprojekt, která má plánování trasy D na starosti, dokončila první část přípravných prací. Na papíře tak už jsou trasy tunelů i poloha stanic. Stavět by se mělo začít za čtyři roky.

Vlaky vyjedou i na povrch. Pod širým nebem budou projíždět například v krčském údolí nebo mezi stanicemi Písnice a Depo Písnice.

Méně lidí v autobusech

Nová linka metra nikdy nesveze tolik cestujících jako trasy B a C křižující centrum Prahy. Pro obyvatele Krče nebo Libuše ale bude mít obrovský význam. Jejich ulicemi už nebude projíždět tolik autobusů, které svážejí téměř celý jih Prahy k přetížené stanici metra Kačerov.

„Počítáme sice s menší kapacitou, než mají současné soupravy. Ale vlaky zase mohou jezdit v kratších intervalech,“ uvádí pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Na nástupiště tak budou pravděpodobně přijíždět vlaky „jen“ se třemi vagony. Nový typ metra na druhou stranu umožní menší rozestupy mezi vozy. Například v Kodani jezdí metro ovládané automatickým systémem i po devadesáti vteřinách. Podobné to může být i na nové lince v Praze.

„Minuta je pro nás nezvládnutelná, ale interval osmdesát až devadesát vteřin si představit dokážu,“ říká Šteiner.

Moderní metro bude bezpečnější. Cestující na nástupišti od vlaků oddělí prosklené stěny, které se vždy otevřou po příjezdu soupravy do stanice.

Skromnější, účelnější

Zastávky na „déčku“ budou pravděpodobně skromnější než poslední tři otevřené na trase C. Zejména Střížkov se dočkal kritiky za přílišnou okázalost.

„Stanice mohou být velkoryse pojaté. Ale i jednoduché a čistě účelné. V případě chystané linky upřednostňujeme spíše druhou variantu,“ vysvětluje šéf dopravního podniku Martin Dvořák.

Dopravce s odborníky z Metroprojektu řeší i velikost nástupišť, která se také promítne do výsledné ceny. „Metro musí vyhovovat kapacitním potřebám na desítky let dopředu. Dodatečné prodlužování vlaků a nástupišť by bylo velmi obtížné a nákladné,“ vysvětluje ředitel společnosti David Krása.