Realitní poradna

Ráda bych se začala zabývat zprostředkováním prodeje nemovitostí. Myslím si, že je to zajímavý obor a domnívám se, že by mne to bavilo. Jaké musím splňovat podmínky, abych v tomto oboru mohla podnikat?

#####Tato rubrika vzniká ve spolupráci s Asociací realitních kanceláří ČR

Ráda bych se začala zabývat zprostředkováním prodeje nemovitostí. Myslím si, že je to zajímavý obor a domnívám se, že by mne to bavilo. Jaké musím splňovat podmínky, abych v tomto oboru mohla podnikat?

Pokusím se odpovědět tak, abych vám nebral chuť podnikat jako realitní makléřka, ale odpověď bude asi delší a složitější, než jste očekávala. Na první pohled se jedná o obor, kde je jednoduché vydělat spoustu peněz, ale nenechte se mýlit. Je to stejné, jako ve většině dalších podnikatelských odvětví. Ten, kdo má patřičné předpoklady a schopnosti, má i šanci, ale je potřeba také trochu toho štěstí, a zejména zkušenosti. Ovšem vydělat si, to dnes není snadné v žádném oboru. Realitní kanceláře na tom nejsou jinak. Z legislativního hlediska je to velmi jednoduché. Podnikat jako realitní kancelář u nás může každý, kdo dosáhne plnoletosti, má čistý trestní rejstřík a na živnostenském úřadu si požádá o vydání živnostenského oprávnění.

Vzhledem k tomu, že se jedná o volnou živnost, nebudete muset dokládat žádné potvrzení o dosažené kvalifikaci apod. Ale realita úspěchu v tomto oboru podnikání tak snadná není. Přesto, že se doposud jedná o volnou živnost, musíte splňovat řadu předpokladů, abyste byla pro budoucí klienty vhodným realitním partnerem. Realitní činnost je mimo jiné činností, při které dochází k převodům vlastnictví i k mnohamilionovým nemovitostem a tomu odpovídajícím převodům peněžních částek. Vyžaduje – jak jsem uvedl – nejen vysoké odborné znalosti a určité zkušenosti podložené praxí, ale také vysokou míru osobní zodpovědnosti. Nejsem si jist, zda je možné se zodpovědnosti naučit, ale rozhodně je možné získat praxi, stejně jako získat znalosti příslušným studiem.

Před nedávnem jsem si otevřel realitní kancelář a samozřejmě musím nemovitosti svých klientů někde nabízet. Můžete mi poradit, který realitní portál je pro mne nejlepší?

Nemohu na tomto místě jmenovat jednotlivé provozovatele, respektive obchodní značky realitních portálů. Pro vyhodnocování úspěšnosti realitních serverů může posloužit řada kritérií. Tím hlavním však zůstává odezva klientů. Z reakcí realitních makléřů na dotazy, které na toto téma jako Asociace realitních kanceláří České republiky zpracováváme, jednoznačně vyplývá, jak důležitou nákladovou položkou každé realitní kanceláře je platba za inzerci na realitních serverech. Vyhodnocování úspěšnosti té které inzerce a inzertního média však v mnohých realitních kancelářích pokulhává.

Ne každý si cíleně vyhodnocuje u klientů, kde se o nabídce realitní kanceláře dozvěděl. Pokud to nic nestojí, pak kritérium množství náhledů na zakázku bývá pro mnohé dostatečným argumentem k využívání inzertní platformy, a dokonce i k vyhodnocování úspěšnosti realitních serverů. Je však důležité si říci, že náhledy jsou jedna věc, ale odezva, tedy to, že u pouhého náhledu to neskončí, je věc druhá. A také vězte, že i když se u internetu jedná o médium minimálně s celorepublikovou působností, není úspěšnost jednotlivých portálů shodná pro všechny regiony.