Roman Staněk: Ukončujeme éru IT dinosaurů

Roman Staněk, GoodData.

Roman Staněk, GoodData. Zdroj: Jan Sedlak

V plážovém resortu Hyatt Regency v Los Angeles se to hemží významnými lidmi, kteří ve Spojených státech a Silicon Valley „sedí na penězích“. Jsou tu zástupci velkých i menších investičních fondů, lidé z newyorské burzy NASDAQ, prezidenti prestižních univerzit jako Stanford a Harvard, bývalý šéf americké státní kasy a zástupci slibných startupů, kterým už se podařilo získat peníze na rozjezd.

Ve všem tomto mumraji lze zaslechnout i češtinu. Davem lidí prochází člověk, který česky dává pokyny do svého nového iPhonu 6. O zhruba 10 tisíc kilometrů na východ se totiž probouzí jeho čeští zaměstnanci, se kterými je třeba odladit technické detaily. Jsme na summitu Intel Capital, který je součástí dalšího rodícího se českého podnikatelského úspěchu.

Pro Intel Capital, investiční odnož tradičního výrobce počítačových a mobilních čipů Intel, který ročně nakládá až s 400 miliony dolarů, je Česká republika velice úspěšný rajon. Fondu se u nás podařilo výrazně zhodnotit částky vložené do Centrum.cz, Mall.cz a AVG Technologies, což je první český podnik na newyorské burze.

„Česko je pro nás extrémně úspěšný trh. Ve skutečnosti je to nás vůbec nejúspěšnější trh,“ říká pro E15.cz viceprezident Intel Capital pro Evropu, Blízký východ a Afriku Marcin Hejka. „Ani nevím, proč jsme v Česku tak úspěšní, mám ale jednu teorii. Máte totiž neuvěřitelně silné osobnosti, které jednotlivé podniky vedou. Ať už je to Ondřej Tomek z Centra, Ondřej Fryc z Mallu nebo skupina lidí kolem AVG,“ dodává. „A pak jsou to technologie a inženýři těch nejvyšších kvalit.“

Všechny tyto aspekty Intel našel také v další společnosti, která by podle něj mohla být „další velkou věcí“. Jde o firmu GoodData a onoho muže z úvodu – spoluzakladatele a výkonného ředitele GoodData Romana Staňka. Intel Capital vedl prozatím poslední investiční kolo, díky kterému do GoodData přiteklo dalších 25,7 milionu dolarů. I díky těmto penězům se GoodData snaží vyrůst do takové míry, která by firmu rovněž dostala na Wall Street. Předpoklady k tomu má více než dobré. Vedle Intelu GoodData věří i další kapacity ze Silicon Valley, které do společnosti vložily už přes 101 milionů dolarů.

Platí stále, že byste v budoucnu chtěli na burzu na Wall Street?

Ta představa tady stále je a je velmi aktuální.

Jaká vás ještě čeká cesta?

To je samozřejmě těžké předpokládat. Ale bude velmi těžká. Znamená to vybudovat firmu, která se dostane mezi absolutní světovou špičku a bude prodávat po celém světě. To je každodenní řešení problémů a neexistuje žádná zkratka.

Roman Staněk, GoodData.Roman Staněk, GoodData.|Jan Sedlak

A čeho tedy ještě musíte dosáhnout?

Zrovna včera jsem na toto téma vedl diskusi. Firma, která chce na burzu, by měla mít roční tržby zhruba 100 milionů dolarů ročně a musí růst minimálně 30 procent ročně. Pak je na IPO zralá. Těch 30 procent znamená ročně přidávat 30 milionů dolarů, to není málo.

V současnosti rostete dostatečně rychle?

Každoročně se pokoušíme zdvojnásobovat naše tržby.

A co zisk?

Dostáváme se do fáze, kdy generujeme zajímavá čísla a nejspíše už nebude investic tolik třeba. Ale platí, že stále investujeme do růstu. Růst je velice důležitý, je třeba mimo jiné rychle obsazovat trh.

Teď jste v dalším investičním kole získali 25,7 milionu dolarů (přes půl miliardy korun), celkově už máte přes 101 milionů dolarů. Proč jste si v posledním kole vybrali fond Intel Capital?

Intel v poslední době investuje do velkých dat a je to pro ně prostředek, jak prodat hodně hardwaru, protože big data jsou velice náročná na výkon procesorů a podobně. Takže nás k nim přivedl právě zájem o big data. Hodně investují do big data firem a mají v této oblasti velkou expertízu. Intel má navíc historii investování v Česku (Mall.cz, Centrum.cz a AVG Technologies – poznámka redakce).

Jak funguje postupné sbírání peněz po kolech?

Uzavírat investice moc brzy znamená zbytečně odevzdat velkou část firmy. Je to dobré dělat po kolech vždy, když už má firma nárok na víc. Naopak uzavírat investice pozdě znamená narazit na nedostatek hotovosti. Je důležité najít zlatou střední cestu, když už máte co ukázat a zároveň nesmí být moc pozdě.

Roman Staněk, GoodData.Roman Staněk, GoodData.|GoodData

Je nutné brát investice, nebo by šla firma uživit z přirozeného růstu?

Když chcete růst rychle a prodáváte svůj produkt firmám, musíte získat investice, jinak to nefunguje. A druhá věc je, že u cloudových firem, které prodávají software za pravidelný poplatek a ne ve formě jednorázových licencí, to funguje tak, že my zákazníky ze začátku nejdříve financujeme. Musíme postavit serverovou infrastrukturu a financovat vývoj, za což nám pak zákazníci platí zpětně. V podstatě nám to poté splácí. Zákazníci dříve museli koupit softwarové licence a vlastní hardware, to teď místo nich děláme my. Oni si platí službu, kterou my jim dodáváme. S tím je spojená další náročnost tohoto byznysu. Pořád se o zákazníky musíme starat a neustále produkt vylepšovat. Není to jako prodat licence a pak se věnovat jiným zákazníkům. Tohle všechno se bez počáteční finanční injekce udělat nedá.

Plánujete do budoucna nabrat další investice?

Teď jsme jednu nabrali, takže to ještě není jasné. Ale znovu opakuji, že rychle rostoucí byznys stojí spoustu peněz.

Co vás teď stojí nejvíce?

Budování datových center, najímání a placení dobrých inženýrů, vývoj, marketing. Vždy jsou to ty peníze, které musíme vydat předtím, než nám zákazníci zaplatí.

Údajně chystáte spuštění datového centra vedle Spojených států také v Evropě?

Přesně tak, konkrétně ve Velké Británii, půjde na to část peněz z poslední investice. Děláme to hodně kvůli evropské legislativě. Ale podobné problémy máme i jinde po světě, v Asii, Kanadě, Austrálii, všude. Jednou, jestli to půjde dobře, budeme muset mít datové centrum ve spoustě zemí a na všech kontinentech. Teď to vypadá třeba na Švýcarsko, protože není součástí Evropské unie, a tak podobně.

Roman Staněk, GoodDataRoman Staněk, GoodData|Jan Sedlak

V minulosti jste se zmínil, že tentokrát už firmu nebudete prodávat, ale že naopak budete nakupovat. To platí?

Firma se nikdy neprodává, firmu musí někdo koupit. To není jen hraní se slovíčky, to je velký rozdíl. Ale jinak ano, samozřejmě se díváme na různé firmy a technologie a na možnosti, jak urychlit budování společnosti.

Takže už máte něco vyhlídnutého?

Ano.

A díváte se jenom v Silicon Valley, nebo po celém světě?

Všude, cloud je dnes globální trh.

A co to je za firmy?

Různé. Chodí za námi i malé firmičky, kterým se příliš nedaří a které mají zajímavou technologii a třeba pouze jednoho či dva zaměstnance. Nabízí nám, že za koupi ani nic nechtějí.

Sledujete i české projekty?

Moc ne, jen občas někdy někde něco zaslechnu. Vždy jsem čekal, až se v Evropě objeví nějaké Silicon Valley, takže mě spíš zajímají věci, které vznikají v Berlíně nebo Stockholmu. Evropě se to ale pořád nedaří, stále tam není něco, co máme v Silicon Valley. Tady je jedno velké propojené technologické prostředí. V Evropě to všichni chtějí mít u sebe doma, všechno je fragmentované, a proto tam celá oblast poněkud pokulhává.

To je jediný rozdíl?

Když začnu dělat startup ve Státech, okamžitě cílím na 300 milionů lidí mluvících jedním jazykem, kteří dost často mají nejnovější iPhone a Android, navíc na rychlé mobilní síti. Schopnost rychle růst v Americe se nedá s Evropou měřit. Proto i firmy jako Spotify, které chtějí podnikat z Evropy, jdou co nejrychleji do Států, minimálně za zákazníky.

Jaká je vaše pozice vůči Česku?

Nám se v Česku líbí a chceme tam neustále rozšiřovat vývojová centra, která máme v Praze a Brně. Dokonce za mnou chodí hodně lidí, co mají pobočky na Ukrajině či v Rusku a ptají se mě, jestli se mají přestěhovat do Čech. Česko je mnohem lepší destinace, než jakou byla před mnoha lety. Mám tu zemi moc rád, jsou tam šikovní lidé, kteří umí dělat vysoce kvalitní software.

Roman Staněk (48)

Vystudoval elektrotechniku na ČVUT.

Před GoodData vybudoval dvě společnosti. Systinet za 105 milionů dolarů koupila firma Mercury (dnes součást Hewlett-Packard) a NetBeans zase Sun Microsystems (dnes Oracle).

GoodData buduje ze sídla v San Francisku, firmu s kolegy Zdeňkem Svobodou a Michalem Dovrtělem rozjel v roce 2007 v Praze a Brně.

GoodData už posbírala investice přes 101 milionů dolarů. Podílely se na nich slavné fondy jako Intel Capital, Andreessen Horowitz či Fidelity Growth Partners.

Z pohledu byznysu nějaký vztah k rodné zemi máte?

Nemám. GoodData v Česku zaměstnávají přes 160 lidí, kterým umožňujeme podílet se na budování velkých věcí, tím můj vztah ale končí. Do Česka se dostanu na několik dní v roce.

Teď se do Česka chystáte, co tam budete dělat?

Kultura, kultura, kultura. Tím myslím firemní kulturu. Vysvětlovat co děláme, proč to děláme, jak to děláme. Každý ze zaměstnanců se mě bude moci zeptat. Je to hlavně o tom, aby si lidé v hlavě mohli poskládat, co se děje ve světě a zeptat se mě, jak já to vidím.

Co v případě GoodData firemní kultura znamená?

Jsme firma, která spravuje zákazníkům data, což je dost cenná věc. Takže naše kultura musí být hodně inovativní, kde lidi musí chtít dělat nové věci a technologie, ale na druhou stranu to musí být také kultura trochu konzervativní, kde nemůžeme udělat žádnou chybu a vše musí fungovat 24/7, vše musí mít správné zabezpečení a podobně. Je to něco jako kdyby mladá firma typu Twitter a banka spolu měly dítě. Tak by to mělo vypadat (smích).

GoodData působí na trhu, kde spolu s dalšími firmami narušuje doposud klidný život obrům typu SAP, Oracle a tak dále. Jaké to je jít proti nim?

Jednoduché to samozřejmě není, jinak by to dělal každý. Ale dá se to. Především, našimi spojenci jsou byznysoví uživatelé typu šéfové marketingu, prodeje či financí. Nechodíme – na rozdíl od SAPu, Oraclu a dalších – pouze do IT oddělení.

To ale dnes IBM, SAP, Oracle a mnozí další giganti také tvrdí, že už nechodí prodávat pouze „ajťákům“, ale právě lidem, co řídí byznys.

No, já myslím, že jejich obchodníci stále nevědí, jak najít cestu z IT oddělení jinam. Tvrdit samozřejmě mohou opak, ale jejich finanční výsledky mluví o něčem jiném.

IBM a další cloudy tradičních IT firem jsou takoví slepení Frankensteini.

Takže jak tyto značky vidíte do budoucna?

Tyhle firmy jsou velmi pravděpodobně na konci svého životního cyklu. Už jen to, že se podniky jako Hewlett-Packard či Symantec musí rozdělit, jsou náznaky, že je to s nimi skutečně velice špatné. Před pár lety jsem dokonce předpovídal, že se HP jednou rozdělí a nyní je to tady. A rozdíl mezi HP a IBM je pouze pět let, IBM to také dožene. Teď už začíná být vidět, že je na tom IBM opravdu bledě. Myslím, že se z těchto firem jednou stanou nějaké konzultační firmy. Koupí je nějaký ten indický integrátor – třeba jednou Infosys bude mít divizi „HP“.

A nástupcem tedy budou firmy jako GoodData či Salesforce.com?

A Workday, NetSuite… samozřejmě, že to tak bude. To je budoucnost. A druhá část budoucnosti jsou Amazon, Google. A také všem říkám, že kdybych neinvestoval do GoodData, vybral bych si Microsoft. Ten je na velice dobré cestě.

Tihle velcí hráči nicméně mnohdy do cloudových akvizic investují i miliardy dolarů, zejména Oracle.

Nejsem si jistý, že ty akvizice fungují dobře. Něco jiného je firmy nakupovat a něco jiného pak udržovat onu kulturu a jednotu. To je ten problém. Mladé cloudové firmy mají úplně jinou kulturu než společnosti typu Oracle. Je těžké to spojovat.

IBM teď do cloudu převádí svojí umělou inteligenci Watson a investuje miliardy do koupeného cloudu SoftLayer. Watson mimo jiné rovněž umí pracovat s daty. To vám vrásky nedělá?

Ne, to jsou všechno takoví poslepovaní Frankensteini. Vezme se 50 starých produktů, vše se sešije dohromady a udělá se z toho „nová“ věc. To nemá smysl ani moderní IT architekturu. To samé platí pro SAP, Oracle a další. A IBM SoftLayer – tam už jsou hlavní hráči daní, trh ovládají Amazon, Google a Microsoft.

V tomhle novém světě, jak velikou roli mohou GoodData hrát?

Mám představu, že GoodData jednou budou velká, veliká firma, která bude spravovat data stovkám tisíc zákazníků. Jednou se firmy ťuknou do hlavy a řeknou si, že stejně nikdy data spravovat neuměly a stejně, jako dnes nemají vlastní kanceláře, nevyvíjí si vlastní CRM a nedělají spoustu dalších věcí, tak dají někomu jinému i data. Potenciál je absolutně neomezený a bude záležet jen na nás, jaká si uděláme partnerství. A také trochu na štěstí.

Kdo vám teď nejvíce konkuruje?

Nebudu jim dělat reklamu, ale konkurenci máme. Dříve jí bylo skutečně hodně, teď zbyly dvě výrazné firmy. Já si myslím, že je správné mít jednoho až dva konkurenty, je důležité se s nimi porovnávat. Například Amazon donedávna neměl konkurenci a bylo to špatně. A teď mu začínají Google s Microsoftem šlapat na paty a teprve nyní začíná zásadní rozvoj celého cloudu.