S koněm hraje ve velkofilmech

Jitka Pavlíková
Bathory, Kletba Bratří Grimmů, Letopisy Narnie, to jsou velkofilmy, ve kterých si zahrál Petr Fiedler z Litvínova. Díky svým koním.

Horní Ves / V příběhu o Čachtické paní, kterou natočil Juraj Jakubisko, jezdí na koni Petra Fiedlera český herec Karel Roden. „Hodně mě to potěšilo. Na koně musí být stoprocentní spolehnutí. Při natáčení v Bratislavě, kde Roden jezdil na mém koni, jsem ani nemusel být,“ podotkl Fiedler. Stání pro koně s výběhy si postavil na loukách mezi Litvínovem a Klíny v Horní Vsi. V názvu jen zdvojil písmeno V na Ranč Horní Wes. Obklopeni lesy pobíhají po trávě angličtí plnokrevníci.

Při natáčení ale většinou jezdí na koni sám. Je v týmu kaskadérů. „Když se sejde dobrá parta, je vždycky legrace. Ale zažil jsem už i pěknou ponorku. To když jsme točili čtyři měsíce Narnii. Byli jsme na nohou od osmi ráno do osmi večer v kostýmech. Je jedno, jestli se točí celý den, nebo jenom dvě hodiny. Připraveni musíme být celou dobu,“ popsal podmínky natáčení Fiedler.

A hned přidal veselé historky z natáčení. „Hodně jsem se nasmál právě při natáčení Bathory. Hrál jsem Tatara s turbanem na hlavě, kterému zasekli sekeru do hlavy. Pod turbanem jsem měl polystyrenovou destičku. V ní zabodnutou sekeru. Jenže ta byla moc těžká a pokaždé, když jsem se pohnul, padala. Nakonec mi ji museli přidrátovat kolem hlavy a krku. Při natáčení této scény jsem musel spadnout z koně na bok nebo záda, abych si sekeru opravdu nezasekl do hlavy. Ze stojícího koně to ale nebylo těžké,“ vyprávěl Fiedler.

Náročné formace

Při natáčení není pořád jenom zábava. „Když se točí velké bojové scény, není to nic jednoduchého. Při Narnii jsme natáčeli na koních v jámě s terasami. Hráli jsme paniku, bojovníci padali z koní. Do toho foukali kouř, aby vše bylo působivé. Museli jsme se snažit, aby koně nikoho nepošlapali,“ vzpomínal chovatel.

„I když svého koně znáte, nikdy nevíte, čeho se vyleká. Na výsypkách u Bíliny jsme natáčeli film Jindřich Čtvrtý. Točilo se z vrtulníku, čekal jsem, že se bude kůň plašit, ale na rozdíl od ostatních vůbec nereagoval. Jindy nečekáte nic špatného a kůň se lekne. Když se bojí, snaží se utéct. To ho musíte odnaučit,“ řekl Fiedler, který cvičí koně i na vystoupení ve westernovém stylu.

Zranění jsou běžná

Natáčení Letopisů Narnie: Princ Kaspian bylo pro Fiedlerova koně poslední. Na filmu s ním pracoval čtyři měsíce. „Přetrhl si šlachu. Z placu jsme rovnou jeli k doktorovi. Řekl, že už to nejde spravit. Tak má koník předčasný doživotní důchod. Pase se ve výběhu na mém ranči,“ vysvětluje. Jemu se vážná zranění zatím vyhýbají. „Odřeniny, naraženiny, pár stehů. To je běžné. A jednou jsem při vystoupení začal hořet,“ zavzpomínal Fiedler.

Závodní vysloužilci

Mezi koněm a jezdcem musí být důvěra. I kvůli tomu, aby se nezranili. „Každý kůň má jinou povahu. Musím si vybrat nebojácného. Mám rád rychlé koně, a tak si vybírám dostihové. Nejlepší je pro mě špatný závodní kůň. Takový, který z deseti závodů skončí devětkrát poslední,“ zasmál se koňák. Koupeného koníka nechá rok vyběhat v ohradě. „Vrátí se do doby, kdy byl hříbětem. Proběhne se a uklidní. Pak začnu s výcvikem. Nejdřív na laně, potom ze sedla,“ vysvětloval Fiedler. „Poté přidávám efekty. Když nacvičuji s ohněm, sednu si na koně, někdo zapálí dál ode mě louč a čekám, jak kůň zareaguje. Nebojí se ani tak ohně, jako zvuku, když někdo s loučí pohybuje. Koně naučím i proběhnout ohnivou clonou,“ pochlubil se.