Ceny modelů Roomster a Octavia Tour i všech základních modelů Škoda zachová. Zdražování se nedotkne také akčních modelů a prvků mimořádných výbav. „Cenové úpravy se netýkají například ekologicky šetrných verzí GreenLine Fabia, Roomster a Yeti,“ doplnil mluvčí Škody Rudolf Dreithaler.
Za zdražováním Škodovek stojí podle firmy zvýšení vstupních nákladů. „Klíčovou roli k přijetí cenového kroku sehrály nákladové faktory, zejména výkyvy cen nerostných surovin, drahých kovů a rafinovaných ropných produktů na světových trzích. Jsme přesvědčeni, že veškeré změny byly v této souvislosti v Česku učiněny s ohledem na zachování atraktivity našich vozů pro zákazníky,“ doplnil Dreithaler.
Nošovická automobilka Hyundai podle mluvčího Petra Vaňka žádné zvyšování cen vozů s lepší výbavou aktuálně nechystá. „Pokud mám informace, tak by měly naše ceníky zůstat stejné. Ale zdražování Škodovky je pro nás zajímavou zprávou,“ podotkl ke kroku konkurence Vaněk. Kolínská automobilka TPCA svoji cenovou politiku nekomentuje, sdělil její mluvčí Radek Kňava.
Konkurence vyčkává
Finanční analytik společnosti Patria Finance David Marek se domnívá, že se nyní možná budou snažit ostatní prodejci využít této situace ke zvýšení vlastního tržního podílu. „Na druhé straně při rostoucích cenách vstupů se dříve nebo později promítne tato skutečnost do cen finálních výrobků. Takže je otázka, který z výrobců bude ochoten akceptovat delší dobu pokles vlastních marží,“ doplnil Marek. Po Škodě Auto tak zřejmě podle něj zdraží i ostatní výrobci aut. Ke zvýšení cen se ale mohou odhodlat až za několik měsíců nebo příští rok.
Ve zdražení některých vozů Škodovky spatřuje finanční analytik Ondřej Moravanský ze společnosti Cyrrus zlepšování hospodářské situace. Zvýšení ceny o jedno procento není podle něho až tak nečekané, navíc se jedná o zdražení v malém rozsahu. „Je dost možné, že to budou i ostatní automobilky následovat, protože situace spotřebitelů se zlepšuje. Poptávka se oživuje,“ uvedl Moravanský. Podle něho proto Škoda Auto věří, že je schopna auta prodat.
Škoda Auto loni více než ztrojnásobila čistý zisk na 349 milionů eur (8,5 miliardy korun) ze 110 milionů eur v roce 2009. Loni zvýšila celkový prodej zejména díky Číně, prodala tam 180 500 automobilů. V Česku odbyt stoupl o 2,7 procenta na 58 tisíc vozů. V celém světě prodala 762 600 aut, o 11,5 procenta více než v roce 2009. Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia, která předstihla Fabii. Škoda chce do roku 2018 zdvojnásobit výrobu na 1,5 milionu vozů a dostat se na další rozvíjející se trhy.