Současný český industriál se přestěhoval na Vysočinu

Putovní výstava soudobé průmyslové architektury v České republice „Současný český industriál“ z pražské Galerie Jaroslava Fragnera zamířila do Jihlavy. Přehlídka asi 40 předních staveb od vodní elektrárny, přes výrobní halu až po distribuční centrum v Oblastní galerii Vysočiny potrvá od 22. února do 25. března. Pestré typologické určení se odráží i ve velmi odlišném přístupu architektů, jemuž je však vlastní kvalita a jedinečnost. Pod díly jsou podepsáni přední domácí autoři a ateliéry jako AP ateliér Josefa Pleskota, D3A, OK Plan, DaM, Kamil Mrva, ADNS, Jan Jehlík nebo Ivan Kroupa.

Mezi prezentovanými stavbami se nachází i výrobní areál závodu firmy Bosch Diesel v Jihlavě-Pávově. „Razantní rozvoj moderních technologií současné doby se odráží i v architektuře moderních průmyslových podniků. Vedle vysoké architektonické a estetické kvality se u moderních průmyslových staveb klade důraz nejen na trvalou udržitelnost, ale i na jejich šetrnost k životnímu prostředí. Témata ochrany životního prostředí, klimatu, inovací a vzdělávání se zrcadlí i ve sloganu firmy Bosch „Stvořeno pro život,“ sdělil ekonomický ředitel firmy Bosch Diesel Hermann Butz.

„Každý architekt je natolik dobrý, nakolik mu to umožní jeho investor. Myslíme, že u příkladů vybraných na výstavě Současný český industriál k tomuto prolnutí došlo ve všech případech,“ vysvětlují kurátoři Dan Merta a Petr Volf. „Každá ze čtyř desítek realizací také svým způsobem navazuje na období první republiky, v kterém vznikaly kvalitní průmyslové stavby, jimž se obdivujeme i po desítkách let. Spojnicí představených realizací je mimo jiné to, že mnohé z nich vzešly z architektonických soutěží a investory byly výhradně soukromé subjekty,“ dodávají.

Mnohé z vystavených průmyslových staveb se vyznačují také vysokou kulturou a kvalitou pracovního prostředí – nejde tak jen o „slupku“. Podle investorů se tento přístup vyplácí: zaměstnanci jsou pozitivně motivováni a zvyšuje se i jejich loajalita. Ruku v ruce s tím jde také zužitkování v obchodě a marketingu – firma sídlící v kvalitním, zapamatovatelném projektu získává novou konkurenční výhodu. „Čím známější architekt se zapojí do procesu vzniku nové továrny, tím větší věhlas to pro budoucí stavbu přináší, protože se stává nositelem kvality. Samotná architektura pak ve své podstatě představuje další, a to velmi podstatný marketingový nástroj firmy,
která se ji nebála využít,“ míní Volf.