Studie: Boleslaváci, máte se skvěle

Analýza MasterCard porovnala města. Boleslav uspěla hlavně díky nízké nezaměstnanosti.

Vyšší cena bydlení a kriminalita, méně zeleně a špatná dostupnost důležitých vlakových spojů. To jsou zápory života v Boleslavi. Klady však podle studie MasterCard česká centra rozvoje mají větší váhu. Vynesly ji na sedmé místo mezi padesáti největšími městy Česka.
„Že jsme na tom tak dobře, mě překvapilo. Víc se mi líbí v Hradci Králové, Poděbradech či Jičíně. Možná si tady ale lidé žijí na trochu vyšší noze,“ mínila obyvatelka Helena Pekárková.
Boleslav byla první mezi středočeskými městy před šestadvacátým Kolínem, osmadvacátým Kladnem a šestatřicátou Příbramí. Porazila i Brno, Liberec či Karlovy Vary.
„Boleslav je ekonomicky na špičce,“ komentoval výsledek Milan Damborský, který se jako učitel Vysoké školy ekonomické v Praze na studii podílel.
Ve studii MasterCard česká centra rozvoje uspěla Boleslav především díky druhé nejnižší nezaměstnanosti ze všech padesáti měst. Toto kritérium mělo v celkovém hodnocení největší váhu. Pomohla jí také pouze pětiminutová vzdálenost od silnice R10. V některých kapitolách ovšem pokulhávala.
„O studii jsem slyšel, myslím, že v ní příliš zohlednili ekonomiku. V ostatních oblastech jsme na tom mnohem hůře,“ mínil obyvatel Jiří Šesťák.
Jeho slova potvrdil i odborník. „V sociální oblasti nemám Boleslav spojenou se špičkou,“ zhodnotil jeden z autorů studie Milan Damborský.
Body v této kapitole město sbírá jen díky nízkému počtu obyvatel, kteří jsou více než rok na pracovním úřadě. Jinak lidé platí sedmé nejdražší nájemné a trápí je vysoká kriminalita. „Podobnou mají v Kolíně, kde vzrostla, když tamní automobilka přivezla kvůli nedostatku pracovníků agenturní zaměstnance,“ vysvětlil Damborský.

Spíše průměrná je Boleslav i v oblasti životního prostředí. S pomocí leteckých snímků a map hodnotil tým odborníků z Vysoké školy ekonomické v Praze množství parků.
„Rozdělili jsme města do skupin podle toho, jak moc je tam zeleň dostupná a rozlehlá,“ uvedl Damborský. Boleslav zůstala v předposlední z pěti skupin, hůře na tom jsou lidé jen v Hodoníně, Mostě a Přerově. S množstvím škodlivin ve vzduchu obsadilo město automobilů průměrné dvaadvacáté místo.
„Žít v Boleslavi by se mi přesto docela líbilo,“ uvedl Damborský. Nevýhodou tam podle něj ovšem je, že třetinu města tvoří Škodovka.
„Letošní umístění ukazuje na velmi dobrou práci vedení města, i všech jeho obyvatel při vytváření podmínek pro kvalitní, pohodlný život lidí i podnikatelsky vlídného prostředí,“ reagoval na výsledek náměstek primátora Adolf Beznoska.

Vyhrál Hradec Králové

Podle studie se nejlépe z padesáti největších českých měst žije lidem v Hradci Králové. Lépe než Boleslav jsou na tom také Praha, Pardubice, Písek, České Budějovice a Plzeň.
„Neměl bych problém žít v kterémkoli z první dvacítky měst, naopak do posledních deseti by se mi stěhovat nechtělo,“ dodal Damborský.
Nejhůře dopadl Chomutov, Karviná, Litvínov a poslední skončil Most.

Jedenáct kritérií versus Mladá Boleslav

míra nezaměstnanosti - 5,3 procenta, 2. místo (váha v hodnocení 20 procent)
počet ekonomických subjektů - 239,98 na tisíc obyvatel, 24. místo (5 procent)
dostupnost dálnice nebo rychlostní silnice - 5 minut, 1. - 14. místo (12 procent)
počet mezinárodních železničních spojů - žádný, 20. - 50. místo (6 procent)
dlouhodobě nezaměstnaní - 22,1 procenta ze všech nezaměstnaných, 6. místo (10 procent)
ceny bydlení - 10 260 korun za velmi dobrý 3 + 1 o 80 až 100 m2, 44. místo (10 procent)
naděje na dožití mužů - 73,5 roku, 13. - 14. místo (6 procent)
naděje na dožití žen - 79,7 roku, 19. - 22. místo (6 procent)
kriminalita - 267,5 trestných činů na 10 tisíc obyvatel, 40. místo (10 procent)
dostupnost a rozloha zelených ploch - 1,5 bodu ze třech možných, 34. - 47. místo (12 procent)
tuhé emise ve vzduchu - 0,3538 tun na km2, 22. místo (3 procenta)