Igor Záruba: Konec jedné éry

Martin Winterkorn

Martin Winterkorn Zdroj: CTK

Dlouholetý předseda představenstva největší evropské a a nejprodávanější světové automobilky Volkswagen odchází. Vaz mu zlomila aféra ohledně dlouhodobého falšování údajů o skutečné výši vypouštěných toxických emisí dusíku z naftových motorů na americkém trhu.

Údajně o tom prý nevěděl, ale vyvodil osobní zodpovědnost. Manažer, který ustál na jaře bitvu s dlouholetým patriarchou firmy Ferdinandem Piëchem, má dostat zlatý padák přes 28 milionů eur.

Koncern, jehož akcie se v reakci na odhalení brutálně propadly, oslovil přitom už v dubnu řidiče v Kalifornii, aby se dostavili do servisů k výměně inkriminovaného software, který padělal skutečné hodnoty. Mexiko čerstvě oznámilo plošné vyšetřování.

O Winterkornově nástupci by se nemělo rozhodnout dříve než před nadcházejícím víkendem. A Piëch se může škodolibě smát, třebaže k smíchu celá věc rozhodně není.

Dozorčí rada Volkswagenu, dosud závislá na vůli nejvyššího bosse, musí udělat za minulostí tlustou čáru. Zní to jako klišé, ale je to tak

Zhruba takto se by se daly shrnout turbulentní události ohledně záležitosti, která má silný dopad nejen na podnik se sídlem ve Wolfsburgu, nýbrž na celou značku Made in Germany. Zároveň, jak si všímají někteří komentátoři, dělá skandál podle všeho tečku za jednou érou. Za érou maximálního tlaku na výkon a s ním spojenou politiku zastrašování, což bylo živnou půdou pro podvody.

Čili za strategií, kterou Winterkorn zosobňoval. Autoritářské klima, v němž se neúspěch neodpouštěl, muselo vést k fixlování a trikům. Aktuální aféra, byť sahající do minulosti, budiž toho důkazem.

Platí, že Volkswagen má Winterkornovi zač děkovat (stejně jako Piëchovi). Udělal z německého výrobce globálního hráče se vším všudy. Tedy až na Ameriku, kde se vozy ze Spolkové republiky prosazují jen se skřípěním zubů. Může to být náhoda, že průšvih vzešel právě odtamtud, nebo také být nemusí. Nezapomeňme, že starý kontinent neustále licituje o dohodě o volném obchodu s USA.

Dozorčí rada Volkswagenu, dosud závislá na vůli nejvyššího bosse, musí udělat za minulostí tlustou čáru. Zní to jako klišé, ale je to tak. Jmenování nového šéfa a jeho následné kroky ukážou, zda se kolos z aféry poučil, nebo se o to chce aspoň pokusit. Že to nepůjde ráz na ráz a že „kruhy na vodě“ tím neskončí, je nabíledni.