Jan Šindelář: Železnice potřebuje směr

Arriva (ilustrační foto)

Arriva (ilustrační foto) Zdroj: E15 Anna Vackova

Monopol Českých drah na poli dotované dálkové dopravy možná už v prosinci naruší společnost Arriva. Uzavření smlouvy na trať Plzeň–Most se soukromým dopravcem přitom bude vyžadovat od ministra dopravy Antonína Prachaře notnou dávku odvahy.

Argumentů pro otevření trhu je totiž zhruba stejně jako argumentů proti. Záleží jen na tom, koho se zrovna ptáte. Pokud tedy Arriva skutečně vyjede, bude to dílčí vítězství zastánců liberalizace železničního trhu.

Z hlediska ministra dopravy by přitom bylo stejně legitimní (a legální) vyhradit dotace pouze pro České dráhy. Stát je koneckonců jejich vlastníkem. Nejhorší je ale současné několikaleté přešlapování na místě a nejistota. Tou trpí nejen České dráhy, ale i dopravci, kteří s vidinou otevřeného přístupu k dotacím do českých zemí přišli. Trať Plzeň–Most může ukázat směr.