Zápisník Michala Tomeše: Zase ty kampaně

Black Friday, ilustrační foto

Black Friday, ilustrační foto Zdroj: Reuters

Bývalý britský předseda vlády, voják a publicista Winston Churchill zemřel před 53 lety. Nadále zůstává v evropských dějinách významnou figurou, jejíž odkaz rezonuje dodnes. 

Dokonce natolik, že fanoušci Miloše Zemana k Churchillovi současného prezidenta přirovnávají. Nepochybně mají několik společných vlastností, ty by se však daly zařadit spíše do kategorie osobnostních vad – například náklonnost ke kouření a alkoholu.

Naopak není jasné, jak by fanoušci prezidenta ocenili Churchillovy plány na boj proti (tehdy komunistickému) Rusku. Inu, zázračné poražení cukrovky se těžko přirovnává k porážce nacismu.

Největší český internetový obchod znovu zahájil Black Friday. Obchodní slevová akce s kořeny ve Spojených státech, jež se v rodné zemi váže ke Dni díkůvzdání, tak očividně slaví úspěch i u nás, nehledě na roční období či státní svátky.

Trochu to připomíná permanentní politickou kampaň, v níž se veřejnosti snaží vecpat stále stejný produkt, který je však podle reklamních kampaní nejlepší zvolit si nyní. Že to není v žádném případě pravda, jak ukázaly zprávy o vánočních machinacích se slevami, je veřejnosti celkem jedno. Jinak by podobné kampaně, ať už politické nebo obchodní, neměly význam. Berme to však jako reflexi celé české společnosti.