Jan Mládek: Pravice se řídí metodou „vyhladovíme bestii“

Jan Mládek

Jan Mládek Zdroj: E15 Anna Vackova

Stát má minimálně povinnost nabídnout lidem práci, přičemž příležitosti pro nezaměstnané by mohly být například ve státem vlastněných Lesích ČR, říká stínový ministr financí za ČSSD Jan Mládek. Pokud sociální demokraté po parlamentních volbách převezmou vládu, budou prosazovat reformu daní, dodává.

E15: Česká ekonomika nevzkvétá a Nečasův kabinet podle ČSSD nečiní nic proto, aby hospodářství povzbudil. Co by dělala případná vláda ČSSD?

Situace je dramatická. Připomenul bych projev pana prezidenta Miloše Zemana na Žofíně. Ne proto, že bych souhlasil s každým jeho slovem, ale protože zdůraznil, že možnosti, jak pomoci ekonomice, existují. Nechtěl bych slibovat, že se všechno jednoduše vyřeší. Ale občané mají legitimní právo očekávat, že vláda něco podnikne.

Řeknu historku ze svého působení na ministerstvu zemědělství. Tehdy hrozila ptačí chřipka a spolu s ní, že lidé přestanou konzumovat kuřata. Tak jsme s panem prezidentem agrární komory Velebou šli před kamery pojíst kuřata, dokázat, že ta česká jsou bezpečná. Vedlo to k výbornému výsledku, spotřeba v Česku příliš neklesla.

Aktivní akcí jsme alespoň utlumili negativní šoky, které přicházely zvenčí. To je přesně to, co je legitimní od vlády očekávat. S krizí, která je nepříjemná, se má snažit dělat maximum, ne ji prohlubovat. Tady to vypadá přesně naopak.

E15: Takže když poklesla spotřeba domácností, měla vláda pozvat kamery a jít hromadně nakupovat?

Ne, ne. Tak jednoduché to bohužel není. Ve slovníku vlády chybí klíčové slovo, a to je důvěra lidí. Podívejte se třeba na Španělsko. Tam byla snaha zpružnit trh práce, aby mladí nezaměstnaní dostali šanci. A oni se postavili proti. Obávali se, že práci ztratí jejich rodiče, kteří je živí a oni stejně práci neseženou. Zkrátka nedůvěřují vládě, a tak raději spoléhají na „hotel máma táta“.

V České republice podle mého klesla domácí poptávka, protože se občané bojí. Současné vládě moc nedůvěřují, ani když řekne něco vyloženě pozitivního. Zato mám obavy, že pokud řekne, že něco bude špatně, tak se domnívají, že to bude ještě horší. Je to o celkovém zlepšení důvěry ve společnosti. A to je sisyfovský úkol.

E15: U nás trh práce také není příliš pružný.

Historky o neflexibilním trhu práce už nechci nikdy slyšet. Jaký neflexibilní trh práce? Odstupné se v podstatě vyplácí za jeden nebo dva až tři měsíce, a každý zaměstnavatel umí udělat organizační změnu a propustit každého, na koho si vzpomene, za poměrně malých nákladů.

Během krize byly brutálně snižovány i mzdy. Samozřejmě ne že by nebyla nějaká neflexibilní místa, ale to se týká spíše některých státních organizací typu České dráhy. Dobrý moment je, že se udržely jednotkové náklady práce a konkurenceschopnost českých podniků. Ale problém jednotkových nákladů se měl řešit alespoň tak jako v Německu. Tam se snaží nejenom snižovat mzdy, ale i zvyšovat produktivitu práce.

Z hlediska zaměstnanců – ve srovnání s historií – Německo také není nijak skvělé. Schrödrovy reformy Hartz IV vedly k udržení reálných mezd při vyšším výkonu. Takže více pracujete. Němcům se to ze začátku také nelíbilo. Ale oni tu práci mají, a ti ostatní nikoli.

E15: Mám tomu rozumět tak, že ČSSD chystá kvůli zaměstnanosti něco obdobného, nechci říkat například slovo balíček, to je příliš zprofanované.

Nevím, jestli jsou zrovna nutné reformy německého typu. Ono u nás je už zprofanované i slovo reforma. Ale co podle mě je strašně nutné, je konstruktivní spolupráce v rámci tripartity a vůbec v rámci celé společnosti. To, že jižní země EU jsou rozděleny téměř třídním rozdílem, a platí to pro Španělsko, Portugalsko, Řecko i Itálii, je do budoucna největší riziko pro jejich konkurenceschopnost. Jak chcete zvyšovat konkurenceschopnost, vývoz, když panuje hluboká nedůvěra mezi zaměstnanci a zaměstnavateli? To jde strašně těžko. Čili je potřeba vzbudit důvěru, bez velkých programů.

E15: Důvěru si přece politici budují při řešení dílčích věcí nebo tím, že dokážou lidi přesvědčit o svých vizích, programech. Ne?

Český národ byl v devatenáctém století vybudován na drobné práci. Na velké projekty nebyly peníze anebo by je c. k. monarchie prostě zakázala. Ono to má také svoje výhody.

Jan Mládek, ekonomický expert strany ČSSDJan Mládek, ekonomický expert strany ČSSD | ctk

Stát musí pomoci generovat soukromé investice

E15: Mluvil jste o iniciativě hlavy státu, prezident sází na investice. Co říkáte jeho návrhu, aby do státního rozpočtu byl zabudován povinný minimální investiční limit?

Iniciativu pana prezidenta bych absorboval poněkud jinak. Ano, velký důraz klade na investice, ale já bych k tomu dodal, že stát by se měl především snažit o to, aby byly generovány investice soukromé. To znamená při klasickém fungování CzechInvestu nebo jako PPP projekty. Obojí znamená, že při použití omezeného množství veřejných peněz v daném roce dosáhnete na velkou investici.

E15: I PPP projekty zatěžují státní rozpočet.

Jsme obětí některých symbolů, mýtů a ukazatelů. Jedním z dramatizovaných je ESA 95 (metodika vykazování vládního dluhu a deficitu, pozn. redakce) a veřejný dluh a deficit veřejného rozpočtu. Myslím, že se to přehání, ale to neřeším, je to z vnějšku dané pravidlo. Úplně dáno ale není to, co je to veřejný sektor.

Mnozí lidé si myslí, že veřejný dluh nebo deficit je tvrdé číslo. Tak úplně to není, protože to číslo nejdřív vyhlásí národní stát a pak probíhá takzvaná notifikace. Při ní jde o definici toho, co je ve veřejném sektoru a co není. Například rakouská firma, která staví dálnice, není v Rakousku součástí veřejného sektoru. Pokud se určitá státní entita zabývá z více než padesáti procent komerční činností, tak už není součástí veřejného sektoru.

Takže součástí státního sektoru nejsou například Lesy ČR a samozřejmě ČEZ. Čili jednou z věcí je, že stát může tyto podniky použít.

E15: Jak konkrétně?

Stát využije toho, že v nich má rozhodující slovo, nejjednodušší je to ve státním podniku. Když pan prezident říká, že na účtech Lesů ČR je sedmnáct miliard korun, tak nyní v krizi, když potřebujete zaměstnat lidi, mohou Lesy udělat to, co by stejně udělat měly. Poslat lidi, ať lesy vyčistí, ať spraví lesní cesty, můstky, vyčistí potoky. S tím nemáte žádnou starost, jen musíte přijmout rozhodnutí, že to budou teď dělat, protože není práce. Ve třicátých letech se to tak dělalo.

E15: Minulého století. Otázka je, jestli nezaměstnaní budou ochotni takovou práci dělat dnes.

To je jiná věc, a je to samozřejmě složitější. Ale jsem si jist jednou věcí. Stát má minimálně povinnost lidem tu práci nabídnout. Samozřejmě za přiměřenou mzdu. A když se ukáže, že to přesto nechtějí, tak je to jiná kapitola. Jistěže to nemůže být tak, že lidi potupně naženete do ulic, jak to dělal exministr práce Drábek. I společensky je daleko únosnější pracovat v lese, kde vás nikdo nevidí a kde nemusíte mít oranžovou vestu.

E15: Malá odbočka, na privatizaci sice není vhodná doba, ale jak se na prodej zbylých státních podniků dívá ČSSD?

Ono toho tak moc nezbylo a upřímně řečeno, v některých případech by bývalo bylo lepší, kdyby privatizace neproběhla. Mám tím na mysli třetinovou privatizaci ČEZ. Ta významným způsobem komplikuje případnou dostavbu Temelína, protože minoritním akcionářům je nutné doložit, že investice do dostavby přinese firmě profit. Ne že jim znehodnotí jejich akcie. Tím, že se propadly ceny elektřiny, to prostě nevychází.

Takže je potřeba projekt připravit tak, aby byl spustitelný. Ale když vám nevychází kalkulace, tak ho prostě spustit nemůžete. Minoritní akcionáři by zažalovali management, zažalovali by stát. Dostavba Temelína by přitom byla přesně to opatření, které by dalo práci deseti tisícům lidí a vůbec by nebylo součástí ESA 95.

E15: Jsme opět u investic. Vy jste mně vlastně neodpověděl na otázku, jak hodnotíte návrh prezidenta Zemana zabudovat do plánu státních financí povinnou sumu investic.

Ale v podstatě odpověděl. Toho bych se obával. Na ministra financí, dokonce i toho potenciálního všichni tlačí, aby si garantovali, že tady budou výdaje na vědu, na kulturu, na investice. Potom by se mohlo stát, že státní rozpočet bude nesestavitelný.

E15: Prezident také navrhuje, aby se ministerstvo pro místní rozvoj přeměnilo na rezort veřejných prací.

To spíš chápu tak, že pan prezident chtěl zdůraznit význam veřejných prací. Myšlenka, že se mají čerpat evropské peníze, je samozřejmě naprosto správná a že by měly fungovat PPP projekty také. Osobně mám obavu, že tak, jak probíhá čerpání evropských fondů, bude to další skrytý dluh, který tato vláda zanechá té příští. Může se stát, a tento odhad jsem už několikrát zveřejnil, že to bude sto padesát až dvě stě padesát miliard, které budou proplaceny z národních zdrojů a které nedostaneme z Bruselu. Byl bych velmi rád, kdyby ministr financí nebo někdo jiný z vlády řekl, jaké riziko vidí v této oblasti. Že je nenulové, je zřejmé.

E15: ODS představila balíček pro živnostníky. Co mu říkáte?

Legrační je celá ta forma. Jsou vládní strana, tak pokud chtějí něco dělat, mají se dohodnout s druhou vládní stranou a prostě předložit zákony. Ne slibovat. To jedna věc. A dobrý nápad není ani to, že chtějí v první a druhé skupině stoprocentní odpisy, ovšem pozor – pouze po dobu jednoho roku. To je zjevná politická kalkulace. Takové opatření by pomohlo během toho roku zlepšit výběr DPH a možná i trochu oživit ekonomiku. Ale pro budoucí vládu, ať už bude jakákoli, to bude znamenat naopak propad daňových příjmů.

Když by takové opatření spustili letos na podzim, tak první dopad na daň z příjmů právnických osob přijde v červnu 2014, měsíc po volbách. Pravděpodobně by došlo k efektu známému jako Husákovy děti. Investice by se zkoncentrovaly do jednoho roku.

Jan MládekJan Mládek | E15 Anna Vackova

E15: O změně odpisů tedy vůbec nepřemýšlíte?

Obecně přemýšlet o změně režimu odpisů se dá. Dovedl bych si ji představit více zacílenou a spíše na moderní technologie, které nejsou nutně v obratovém materiálu. V opačném případě by to také mohlo vést k nákupu hracích automatů a podobným nesmyslům. A nemohlo by to samozřejmě být sto procent. E15: Chystá ČSSD nějaké změny pro živnostníky? Obecně platí – některé věci nejsou dodiskutovány, a to je i tento okruh. Strana bude mít oficiální programovou konferenci někdy v listopadu. Teprve na ní bude přesně řečeno, jak co bude.

E15: A uvažujete o úlevách pro zaměstnance?

Když ulevíte zaměstnancům, tak vám vypadnou z rozpočtu významné peníze. Jak jsem řekl, bude to předmětem debaty. Osobně jsem velmi proti tomu, aby se zaměstnancům zvyšovalo zdravotní nebo sociální pojištění. Což cirkuluje v nejrůznějších kruzích a také s tím přijde pan ministr zdravotnictví Heger. Trvám na tezi, že lepší než zvyšování daní je zajistit, aby všichni, kteří podle stávajících zákonů mají platit daně, zdravotní a sociální pojištění, tyto odvody platili. Z toho vychází i tlak na zavedení registračních pokladen, a na tom panuje shoda.

E15: Proberme daně, na čem už se ČSSD shodla?

Ambice naší případné vlády je, aby daňové změny proběhly k 1. 1. 2015. To by bylo ideální. Může se ale stát, že se to nestihne, bude samozřejmě záležet na tom, jak rychle po volbách bude vláda ustavena. V takovém případě bychom oznámili, které daně, sazby budou změněny od 1. 1. 2016, aby byla větší předvídatelnost, a vláda nevnášela do daňového systému chaos, jak to neuvěřitelným způsobem dělá Nečasův kabinet.

E15: Některé změny už jste oznámili na březnovém sjezdu strany. Stále to platí?

Co se týká fyzických osob, je to velmi jednoduché. Především progresivní zdanění zavedla Nečasovo-Kalouskova vláda, jen tomu ti pokrytci říkají solidární daň. Naše představa je, že zdanění příjmů nad sto tisíc korun by mělo stoupnout na 28,3 procenta, měřeno v superhrubé mzdě. Vrátíme-li se ke klasické hrubé mzdě, bude to 38 procent. Zavedeme vyšší daň z příjmů právnických osob v regulovaných odvětvích a nebudeme hýbat se sazbami DPH.

E15: Pokud sociální demokracie převezme napřesrok po volbách vládu, bude muset hospodařit s rozpočtem, který připravil nynější kabinet. Dá se do prosince, kdy zákon schvaluje sněmovna, ještě něco měnit?

Důležité je, jak rychle bude ustavena vláda. V září, kdy se rozpočet dává do sněmovny, už je strašně pozdě na nějakou významnou změnu. Ve stínové vládě teď povedeme debaty o prioritách rozpočtu 2015 tak, abychom byli připraveni a případně byli schopni udělat více změn. Ale nepopírám, že to bude také záviset na logistice. Příjemné je, že se termín voleb posunul do května, a pokud by vláda byla ustavena alespoň na Cyrila a Metoděje, tak by se mohla věnovat rozpočtu celé léto.

E15: Sestavování rozpočtu by také mohla ovlivnit fiskální ústava. Zvedne ČSSD pro ni ruku?

Vedeme vnitřní debatu, která není ukončena, a v tuto chvíli se mi to těžko komentuje.

E15: Není ukončena debata o tom, zda ji schválit?

Spíše o tom, za jakých podmínek. Zda požadovat podepsání fiskálního kompaktu a také závazek současné vlády, že už nebude snižovat daně. Pravice jaksi historicky vždy sníží daně, čímž vyvolá deficit, potom řekne – deficit je špatný, tak seškrtáme výdaje. Američtí republikáni jsou občas otevřenější a čestnější než česká pravice. Někteří této metodě říkají vyhladovět bestii.

Jan Mládek (53)

Šéf ČSSD počítá s tím, že pokud jeho strana vyhraje volby, rezort financí obsadí právě Mládek, absolvent Vysoké školy ekonomické v Praze, který vědecké hodnosti získal v době, kdy byl v Prognostickém ústavu ČSAV. Vládní zkušenosti už Mládek má, byl prvním náměstkem ministra financí, v Paroubkově kabinetu pak ministrem zemědělství. A má i mezinárodní zkušenosti, působil jako viceguvernér Mezinárodního měnového fondu pro Českou republiku. Je předsedou Fontes rerum, družstva pro ekonomická, politická a sociální studia. Mládek je ženatý, má pět dětí.