Zdeněk Bakala: Cyklistika mi přinesla obrovské uspokojení | E15.cz

Cyklistika mi přinesla obrovské uspokojení, hodnotí Bakala svou sportovní investici

Michal ŠenkJan Vávra

Začíná cyklistický závod Tour de France, první podobně velká sportovní akce od propuknutí pandemie COVID-19. Zúčastní se jí i tým Deceuninck–Quick-Step miliardáře Zdeňka Bakaly. Letos navíc uplyne deset let od doby, kdy se podnikatel začal v cyklistice finančně angažovat. A i přes otřesy, které odvětví postihlo nejen kvůli pandemii, hodnotí Bakala své sportovní angažmá pozitivně. „Lhal bych, kdybych řekl, že mi cyklistika nepřinesla obrovské uspokojení,“ uvedl Bakala v rozhovoru pro server E15.

Uplyne deset let, kdy jste vstoupil do sponzoringu cyklistiky. Byl to dobrý nápad?

Jako u každého sportu na profesionální úrovni to občas bývá tak trochu jízda na horské dráze. Ale lhal bych, kdybych řekl, že mi cyklistika nepřinesla obrovské uspokojení. Vlastnictví klubu přináší výjimečné příležitosti – tou hlavní z nich je možnost blíže se poznat s řadou skvělých lidí, kteří se v cyklistice pohybují. Hodně jsem se toho naučil. Ze všeho nejvíce si však cením možnosti na vlastní kůži zažívat naprosto jedinečnou atmosféru našeho týmu, přezdívaného Wolfpack. Jde o skvělých deset let a při pohledu zpět bych na svém rozhodnutí investovat do týmu nic neměnil.

Váš tým je úspěšný. Bráno dle počtu vítězství stájových jezdců na velkých závodech i podle dalších metrik. Co je příčinou?

Jednou z věcí, která dělá z cyklistiky tak působivý a jedinečný sport, je počet proměnných, které tým potřebuje zvládnout jak na individuální, tak kolektivní úrovni. Kouzlo je ve vyladění co největšího množství faktorů, které jsou ve hře. Máme skvělé jezdce – od slibných mladých talentů až po zkušené matadory, někteří se dokonce stali skutečnými legendami jako například Tom Boonen nebo Sylvain Chavanel. Nesmíme také opomenout roli manažera našeho týmu Patricka Lefevera, jedné z nejvíce inspirativních osobností cyklistiky.

Jak ovlivnila rozpočet stáje pandemie koronaviru?

Pandemie je velkou výzvou pro téměř každou firmu či organizaci na světě a pro nás samozřejmě také. Díky dlouhodobému plánování a podpoře hlavních sponzorů týmu, společností Deceuninck a Quick-Step, jsme si ale jisti, že tuhle bouři přečkáme. Vždy jsem tvrdil, že budoucnost týmu je v ekonomické soběstačnosti, a ta zůstává naším hlavním cílem.

Letošní Tour de France startuje v nestandardním termínu, za nestandardních okolností, pokud ale půjde vše podle plánu - bude to vůbec první takto velká globální sportovní akce po propuknutí pandemie COVID-19. Jaká máte od akce očekávání?

Tour je nejnáročnější cyklistický závod, tečka. Z velké části pro svou nepředvídatelnost. Každý rok přináší něco nového, každá fáze nabízí nové zvraty a dramata. Pandemie bohužel přináší zcela nový druh výzvy a mým primárním přáním je, aby všichni zůstali zdraví a v bezpečí a aby Tour proběhla bez větších problémů.

Před lety jste se zasazoval o změnu byznys modelu fungování sezony, bylo to přirovnáváno k transformaci směrem k tomu, jak fungoval seriál formule 1. Takové úvahy už jsou pasé?

Vůbec ne. Základní výzvy a příležitosti stále přetrvávají. Pandemie přinesla řadu obrovských změn v tom, jak jako společnost žijeme, pracujeme a stýkáme se. Až jednoho dne přejde, některé z těch změn naštěstí zmizí – jiné však zůstanou, některé dobré, jiné možná méně. Pointa je, že změny nepřichází někdy daleko v budoucnu, ale že už tady jsou. A přehodnocení obchodního modelu je, nebo by mělo být, jejich velkou součástí. Současné období můžeme využít k tomu, abychom pro profesionální cyklistiku zajistili lepší a udržitelnější budoucnost.

Vstupoval jste do cyklistiky v době, kdy tento sport neměl příliš velkou důvěru kvůli dopingovým skandálům, byl jste ale se svou stájí u „lepších“ let, kdy se špičkové silniční cyklistice kredibilita zase pomalu vracela. Je dnes tento sport „čistší“?

Situace se výrazně zlepšila. Přestože je samozřejmě stále na čem pracovat, dosáhli jsme již velkého pokroku a myslím si, že celá cyklistická komunita na to může být hrdá. Lidé vidí na vlastní oči škodyzpůsobené dopingem. Vítězství za každou cenu – na účet vaší pověsti, vašeho zdraví – to není vítězství. A myslím si, že si to lidé, zejména pak mladí sportovci, uvědomují. To podle mě signalizuje hlubší změnu, a proto věřím v čistou budoucnost našeho sportu.

Jaká bude letošní Tour de France

Dva čeští jezdci místo tří

Roman Kreuziger (NTT) a Jan Hirt (CCC) se postaví na start letošního závodu. Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick-Step) se těsně před startem zranil. Bude léčit problémovou kolenní šlachu.

Největší (zatím) akce svého druhu po pandemii

Zrušené velké tenisové turnaje, olympijské hry, odložená mistrovství světa v hokeji nebo fotbalové mistrovství Evropy a závěrečná fáze Ligy mistrů jen rychloturnajem bez diváků. Tak zatím vypadala sportovní sezona od března do současnosti. Sportovní fanoušci proto vnímají odložený 107. ročník Tour de France jako jistý restart. Hned vzápětí začíná také tenisové US Open.

Strach z COVID-19

Fanoušci u trati by měli mít roušky. Pokud se v některé stáji objeví dva pozitivní testy na nový typ koronaviru, měl by být celý tým ze závodu vyřazen.

Ani Sky, ani Ineos, ale Ineos Grenadiers

Obhájcem loňského vítězství je Egan Bernal, Kolumbijec ze stáje Ineos, dříve známá jako Sky, která se letos jmenuje Ineos Grenadiers podle SUV vozu sponzora. Ineos je jinak chemický koncern britského miliardáře Jima Ratcliffea. Novou stájí mezi týmy bude pak izraelský tým Start-Up Nation.

Muž a žena místo dvou žen

Vítěz celé etapy či celého závodu byl vždy dekorován ve společnosti dvou hostesek, nyní nově bude vítězi blahopřát pár muž a žena.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!