Jak vymazat uhlíkovou stopu „jednoho kliku“. Doručování z e-shopů čekají velké změny

Amazon si objednal 100 tisíc elektrických dodávek Rivian

Amazon si objednal 100 tisíc elektrických dodávek Rivian Zdroj: Amazon

Doručovací obr UPS investoval do výrobce elektromobilu Arrival
2
Fotogalerie

Další tuny papíru a jiných obalových materiálů, další miliony naježděných kilometrů. I to je důsledek stále oblíbenějšího on-line nakupování. Přesto se ukazuje, že nákupy na internetu mohou být ekologicky šetrnější než v kamenné prodejně a existuje řada způsobů, jak uhlíkovou stopu ještě snížit.

Prognóza Světového ekonomického fóra z ledna 2020 předpokládá, že poptávka po doručování zboží až do rukou zákazníků vzroste do konce dekády o 78 procent. Tím stoupnou emise spojené s rozvozem skoro o třetinu. Světové ekonomické fórum hovoří v této souvislosti o takzvané kultuře jednoho kliknutí.

Růst objemu nákupů on-line pohání postupující urbanizace – odhaduje se, že do roku 2030 bude žít 60 procent obyvatel světa ve městech –, rostoucí kupní síla střední třídy, celkově stoupající zákaznická základna, rozšiřující se nabídka zboží dostupného on-line, nové formy podnikání na internetu a technologický pokrok rozvážkových služeb, který umožňuje doručení zboží v den objednání.

Právě poptávka po okamžitém doručení nebo doručení v den objednávky rychle posiluje. Například Amazon doručuje do 24 hodin 72 procent zásilek, v Číně se tentýž den doručí deset procent objednávek, zatímco v Evropě je to jen pět procent.

Úsporněji

Spolu s poradenskou společností McKinsey & Company a Světovou podnikatelskou radou pro udržitelný rozvoj sestavilo Světové ekonomické fórum seznam 24 kroků, které povedou ke snížení dopadů dopravy zboží objednaného on-line na životní prostředí. Navrhuje nejen změnu dopravních prostředků, tedy nasazení elektromobilů, autonomních vozidel, dronů nebo třeba i nákladních tramvají, ale i jiné novinky při doručování. Například rozvoz zásilek v noci, zvláštní parkovací zóny ve městech pro rozvážkové vozy nebo posunutí skladů blíže k zákazníkům. Z nich by pak zboží mohli kurýři rozvážet na jízdních kolech. Některé z těchto návrhů už se přinejmenším někde stávají realitou, jiné jsou vzdálenější.

„Pokud spolu budou soukromý a veřejný sektor efektivně spolupracovat, lze do roku 2030 dosáhnout snížení emisí a také dopravních komplikací spojených s doručováním na ‚poslední míli‘ o 30 procent a nové technologie zároveň pomohou snížit náklady na doručování o 25 procent,“ uvádějí autoři výzkumu.

Bez zákazníka to nejde

To vše ale přepokládá, že snažit se budou nejen e-shopy, kurýři nebo municipality, ale že k jistým ústupkům svolí i sami zákazníci. Globální průzkum společnosti Nielsen přitom už předloni ukázal, že 73 procent lidí je ochotno změnit své nákupní návyky, pokud to sníží dopad jejich útrat na životní prostředí.

V Česku je nyní tato ochota o něco nižší. Podle posledního výzkumu agentury Nielsen Admosphere, který si objednala Aso­ciace pro elektronickou komerci, je necelých 68 procent zákazníků rozhodně nebo spíše ochotno vzdát se části zákaznického komfortu při nakupování v ekologičtějším e-shopu. Možné ústupky zahrnují například menší výběr časových oken pro doručení zboží, osobní odběr objednávky nebo dodání všech položek objednávky najednou až po její kompletaci.

Češi však podle tohoto průzkumu zůstávají citliví na peníze. Určitou ochotu zaplatit za zboží více v ekologicky provozovaném internetovém obchodu naznačilo necelých 44 procent respondentů, přičemž jednoznačné ano zaznělo od pouhých 7,6 procenta dotázaných.

Poslední míle

Jednou z možností, jak snížit ekologické dopady nakupování na internetu, je větší využívání výdejních míst, ať už jde o různé místní provozovny, nebo o automatické výdejní boxy. Jejich efekt totiž může být poměrně výrazný. Pokud se polovina objednávek místo rozvozu na adresy zákazníků přesune do lokálních výdejních míst, ušetří se v celém procesu doručování na takzvané poslední míli 17 procent emisí oxidu uhličitého, vypočítala nizozemská výzkumná společnost TNO.

Podle zkušenosti internetového obchodu Mall.cz se ale lidé během pandemie chovali přesně opačně. „Během koronavirových vln se zákazníci snažili omezit kontakt s ostatními lidmi a dávali přednost bezkontaktnímu doručování domů na adresu,“ uvádí mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková. „V současné době dává 54 procent zákazníků přednost doručení zásilek na adresu a ideálně i bezkontaktně. Jak se tento trend bude vyvíjet dál, bude záviset především na epidemiologické situaci a na případných dalších vlnách šíření koronaviru,“ dodává.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!