Vnitřní, nebo vnější okruh? Vznikající pražská koalice musí vyřešit rozpory v dopravě

Tunel Blanka - Piráti budou tlačit na brzké dokončení vnitřního pražského okruhu

Tunel Blanka - Piráti budou tlačit na brzké dokončení vnitřního pražského okruhu Zdroj: Michael Tomes, E15

Piráti, Praha sobě, TOP 09 a STAN se zřejmě shodnou na většině programových priorit pro Prahu. Kompromisy se čekají především v řešení dopravy.

V Praze se rýsuje koalice bez vítězné ODS. Druzí Piráti se mají dnes sejít ve třístranném jednání s Prahou sobě a Spojenými silami pro Prahu (TOP 09 a STAN), se kterými chtějí jednat o možné budoucí koalici v hlavním městě. „Položíme na stůl tři programy a sporná místa vyřešíme,“ řekl Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu).

Všechny tři strany se podle programů, které zveřejnily, shodují v mnoha bodech – zejména potřebě řešení dopravy, bydlení a otevřené radnici.

Priority u dopravních staveb se ale lehce liší. Pro TOP 09 a STAN je nejklíčovější dostavět Pražský okruh. Pro uskupení Praha sobě je nejdůležitější naopak dostavět vnitřní okruh.

Piráti by si přáli udělat podrobnější analýzu obou okruhů, ve svém programu se pak více zaměřovali na stavbu nové linky metra D do Písnice. Praha ale zřejmě nebude moci financovat stavbu metra a městského okruhu najednou, nová koalice si bude muset vybrat.

Neshody mohou panovat u zlevnění jízdného na pražské MHD. Piráti, jejichž lídr Zdeněk Hřib by byl v tomto koaličním složení primátorem, chtějí zlevnit měsíční plné jízdné na čtyři sta korun.

Praha sobě by zase chtěla prosadit možnost zaplatit roční kupon na splátky, měsíčně by tak dospělého stála doprava po Praze jen kolem tří set korun. Pospíšil však již dříve odmítal další zlevňování. „Praha je nesmírně podfinancovaná, takže škrtnutí příjmů z MHD není dobrá cesta,“ uvedl.