Návrh kanálu se v polské historii objevil už několikrát, naposledy o něm v roce 2006 uvažoval premiér Jaroslaw Kaczyński. Nynější šéf vlády Donald Tusk k němu byl až do ukrajinské krize skeptický. Předpokládá se totiž, že se projekt ekonomicky těžko vyplatí, navíc obnáší ekologická rizika.
Geopolitické důvody ale nakonec patrně převáží. Varšava má s Moskvou do konce roku dohodu o plavbě, bojí se však, že by nemusela být prodloužena.
„Ukrajinská krize ukázala, že musíme více spoléhat na sebe a stát se nezávislým na našem největším sousedovi,“ řekl polským médiím člen parlamentního výboru pro infrastrukturu Stanislaw Lamczyk.
Šířka kosy se pohybuje zhruba od půl kilometru do dvou kilometrů. Kanál by stál podle odhadů ministerstva infrastruktury přes dvě stě milionů eur. Financován má být ze státního rozpočtu. Počítá se také s tím, že by Polsko využilo evropské fondy na modernizaci přístavu v Elblagu. Pokud dostane stavba konečný souhlas, mohly by být práce zahájeny v příštím roce a trvat sedm let.