Špatná zpráva pro Airbus. Washington zvýšil cla na dovoz evropských letadel

Společnost Airbus potvrdila úspěšnost svých bezpilotních vzletů.

Společnost Airbus potvrdila úspěšnost svých bezpilotních vzletů. Zdroj: Reuters

Kapitol, sídlo obou komor amerického parlamentu
Boeing po problémech s řadou 737 MAX loni dodal pouze 380 strojů. Předstihl ho Airbus
Boeing po problémech s řadou 737 MAX loni dodal pouze 380 strojů. Předstihl ho Airbus
4
Fotogalerie

Americká cla na letadla dovezená z Evropské unie se zvýší z deseti na 15 procent, rozhodl Washington. Vyšší cla, která jsou výsledkem sporu ohledně nelegální podpory výrobců letadel Boeing a Airbus, mají vstoupit v platnost 18. března. Oznámil to Úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR). 

Spojené státy zvyšují tlak na EU v rámci 16 let trvajícího transatlantického sporu kvůli subvencím pro výrobce letadel. Cla na další zboží však USA zatím zvyšovat nebudou.

USTR dodal, že je nadále otevřen jednání o urovnání tohoto sporu s EU. Mohl by však revidovat své kroky, pokud by EU uvalila vlastní cla v souvislosti se vzájemným sporem. USTR také hodlá učinit úpravy u cla 25 procent uvaleného na další zboží, které nesouvisí s výrobou letadel. Některé zboží, na které se vztahuje clo, se tak změní, sazbu ale zatím USA nezvýší.

Světová obchodní organizace (WTO) loni v říjnu oficiálně povolila Spojeným státům uvalit cla na dovoz zboží z EU v hodnotě 7,5 miliardy USD (172,2 miliardy korun) ročně. Cla jsou reakcí na nezákonné subvencování evropského výrobce letadel Airbus.

Washington uvalil clo deset procent na evropská letadla a 25 procent na některé potravinářské a další zboží, jako francouzské víno, skotská a irská whisky nebo sýry. Cla jsou zaměřena na zboží ze zemí, ve kterých se vyrábějí letadla Airbus, tedy Británii, Francii, Německo a Španělsko.

Rozhodnutí americké vlády zvýšit clo na evropská letadla poškodí americké aerolinky, které se potýkají s nedostatkem letadel, a zkomplikuje snahy o vyjednání urovnání s EU, reagoval na rozhodnutí Airbus. Dodal, že bude dále jednat s americkými zákazníky, aby co nejvíce zmírnil vliv cel a doufá, že USTR změní svůj postoj, napsala agentura Reuters.

Spojené státy a Evropská unie se od roku 2004 u WTO navzájem obviňují z nelegální podpory svých výrobců letadel Boeing a Airbus. U obou stran bylo zjištěno, že v rozporu s pravidly WTO své výrobce finančně podporovaly, aby jim zajistily výhodnější pozici na trhu.

Obě strany se následně začaly připravovat na případné uvalení cel, která by byla odvetou za škody vzniklé v důsledku subvencí. Plány EU na zavedení cel na americké zboží WTO ještě posuzuje.