Nulové skóre. Boeing poprvé od roku 1962 nedostal žádnou objednávku, problémy mají i jeho dodavatelé

Odstavené letouny Boeing 737 MAX v areálu závodu výrobce

Odstavené letouny Boeing 737 MAX v areálu závodu výrobce Zdroj: Reuters

Odstavené letouny Boeing 737 MAX v areálu závodu výrobce
Zákazníci si je převezmou až poté, co budou letadla moci opět do vzduchu a Boeing provede nezbytné úpravy schválené úřady
Odstavené letouny Boeing 737 MAX v areálu závodu výrobce
Obří parkoviště: Odstávka postihuje aerolinky z celého světa, záběr na pouhý zlomek odstavených letadel ukazuje stoje pro Korean Air, Southwest Airlines, American Airlines, Air Canada, Norwegian Air Shuttle, jihokorejské T Way, Aero Mexico, italské Neos, turecké SunExpress i české SmartWings
Jak vážný je nedostatek prostoru, ukazuje tento snímek. Boeing letadla uskladňuje i na parkovišti pro zaměstnance
11
Fotogalerie

Americký výrobce letecké techniky Boeing neobdržel v lednu poprvé od roku 1962 žádnou novou objednávku. Zákazníci se strojům 737 MAX bodou vyhýbat do té doby, než je letečtí regulátoři znovu pustí do vzduchu, píše agentura Reuters. Problémy Boeingu nahrávají jeho evropskému rivalovi. Airbus v lednu obdržel nejvíce objednávek za nejméně 15 let, a to 274.

V lednu dodal Boeing odběratelům 13 letadel, ale za celý měsíc neobdržel jedinou novou objednávku. Přitom ve stejném období loni si u něj zákazníci objednali 45 strojů a taktéž dodávky byly násobně vyšší, když čítaly 46 letounů. Na vině jsou odstavené MAXy, jejichž provoz byl přerušen loni v březnu po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii, při nichž zemřelo celkem 346 lidí.

V prosinci se Boeing rozhodl pozastavit výrobu těchto strojů a v lednu předpověděl, že regulátoři schválí jejich návrat do vzduchu asi v polovině letošního roku.

Dluh Boeingu se kvůli problémům s řadou 737 MAX v roce 2019 zdvojnásobil na 27,3 miliardy dolarů (623,2 miliardy korun) a kvůli odškodnému zákazníkům i dodavatelům dál narůstá. Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings očekává, že se v prvním pololetí zvýší na 32 až 34 miliard dolarů.

Problémy Boeingu dopadají i na jeho dodavatele, kteří jsou nuceni propouštět, a letecké společnosti, jež po vyřazení strojů 737 MAX z provozu zrušily tisíce letů.

Šéf amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) Steve Dickson na konci ledna sdělil představitelům amerických aerolinek, že jeho úřad by mohl schválit obnovení provozu letadel Boeing 737 MAX dříve než v polovině letošního roku.