Tesco sází na elektromobily. ČEZ postaví dobíjecí stanice u desítek obchodů i v Praze

Dobíjecí stanice ČEZ na parkovišti obchodního domu Tesco v Kolíně.

Dobíjecí stanice ČEZ na parkovišti obchodního domu Tesco v Kolíně. Zdroj: Tesco

Přechod od spalovacích motorů k elektřině nepředstavuje pouze změnu pohonu, ale i mnoha byznysmodelů. Takřka kterýkoli obchodník může na vlastní síť dobíjecích stanic lákat řidiče, jejichž peníze dosud protékaly výhradně čerpacími stanicemi. K těm zdaleka nejvýznamnějším, kteří se rozhodli vábit zákazníky na dobíjení během nákupů, se nově zařadilo Tesco. V první vlně skupina ČEZ postaví na parkovištích obchodního řetězce ve 26 lokalitách až sedmdesát stojanů.

„Usnadnění elektromobility je naším dalším krokem při snižování nepřímých emisí. Majitelé elektromobilů si u nás bez čekání dobijí auta a věřím, že řada z nich se zařadí mezi naše spokojené zákazníky,“ uvedla exkluzivně pro E15 generální ředitelka Tesco Stores ČR Katarína Navrátilová.

První dvě stanice už fungují u kolínské prodejny, další tři desítky veřejných dobíječek vyrostou u obchodů Teska ještě letos: například v Praze na Skalce a v Edenu, ale také v Českém Krumlově, Jihlavě, Klatovech, Prostějově či Uherském Hradišti.

Výstavba stanic stojí ČEZ vyšší desítky milionů korun, část nákladů financuje grantem z Operačního programu Doprava. „Podobně jako na všech dalších místech v naší síti budeme řidičům garantovat odběr skutečně bezemisní elektřiny, a to díky certifikaci jejího původu z obnovitelných zdrojů,“ řekl pro E15 Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ve společnosti ČEZ.

Stanice mají disponovat konektory pro dobíjení všech značek i typů elektromobilů. Stojany o výkonu 50 kilowattů budou mít tři přípojné body: dva typu DC a jeden AC s polovičním výkonem. Na jedné stanici se tak budou moci současně dobíjet dva vozy. Stojany o výkonech nad sto kilowattů budou mít obvykle dva přípojné body DC.

Za „pomalé“ dobíjení AC konektorem zaplatí registrovaný zákazník osm korun za kilowatthodinu, za dvojnásobný výkon padesáti kilowattů zaplatí třináct korun, jak plyne z aktuálního ceníku ČEZ. Cena se liší v závislosti na typu stanice a rychlosti dobíjení. Například řetězce Lidl a Kaufland v minulosti lákaly na dobíjení zdarma, od kterého už ale s ohledem na zvyšující se množství elektromobilů upustily.

Tesco na stávajících parkovištích vyhradí část míst – obvykle dvě – pro dobíjení. Pokud by na nich stála auta se spalovacím motorem, byla by to takzvaně neoprávněná činnost, kterou by mohla šetřit policie, uvedl na dotaz E15 ČEZ. K co nejrychlejšímu uvolnění místa po dobytí mají řidiče elektromobilů motivovat poplatky za nežádoucí „přesčas“.

Jak se dobíjí u Teska

Při zastavení k nabíjení se uživatel identifikuje pomocí zákaznické RFID karty nebo prostřednictvím aplikace FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (takzvaný Driver portál) umožňuje správu účtů. FUTUR/E/GO zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, umí vyhledat nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu a aktuální obsazenosti stojanů.

Pramen Tesco

Tesco není první významný obchodní partner, kterého do své sítě zlákal ČEZ. Stovku stojanů buduje u obchodních domů Kaufland, 51 jich staví na čerpacích stanicích Benziny a 41 u restaurací McDonald’s.

Podobně postupuje Pražská energetika, která spolupracuje například s Hornbachem či Penny. „U obchodních a nákupních center máme přibližně sto dobíjecích stanic a výhledově chceme tento počet zdvojnásobit,“ uvádí mluvčí PRE Karel Hanzelka. Kolem 370 stanic provozuje PRE v Praze, dalších zhruba 170 v krajských městech a na dálnicích. U stanic PRE dobíjí řidiči například v obchodních centrech IKEA, Chodov, Europark či Harfa.

„V těchto dnech vzniká deset našich duálních dobíjecích stanic u Fashion Areny, takže tam bude možné najednou dobíjet až dvacet elektromobilů. Do provozu budou uvedeny do čtrnácti dnů. Je to jeden z našich největších projektů v metropoli,“ dodává Hanzelka.

Desítky nových stanic staví u obchodů řetězců Globus a Penny společnost E.ON. „U obou partnerů se jedná o rychlodobíjecí stanice, které disponují jak rychlým, tak pozvolným dobíjením. V praxi jsou tak k dispozici výkony od 22 do 90 kilowattů,“ říká jednatel E.ON Drive Infrastructure Martin Klíma.

Investorem a provozovatelem naprosté většiny stanic jsou energetické společnosti. Obchodníci, například obchodní řetězce, obvykle pronajímají místa pro parkování a dobíjecí technologie.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!