Akcie těžařů dávají šanci zbohatnout. Surovin do baterií elektromobilů bude třeba stále víc
Přechod automobilek od výroby spalovacích aut k elektrickým otevírá řadu investičních příležitostí. Růst akcií ale nemusí zajišťovat jen oblíbenec retailových investorů Tesla. Baterie elektomobilu se neobejdou bez surovin – a bez jejich těžařů. Po letní korekci akciových trhů se nyní někteří z nich obchodují za zajímavě nízké ceny. Čeká je ovšem nejspíš růst, pro který bude klíčové tempo, jakým budou automobilky přecházet na ryze elektrické vozy. „A postup bude poměrně rychlý,“ je přesvědčený portfolio manažer J&T Michal Semotan.
Baterie elektromobilu představuje až finální produkt zdlouhavého procesu výroby. Tělo baterie tvoří moduly, které se skládají z článků, pro jejichž vznik jsou zásadní anody, katody, soli, rozpouštědla, separátory, různá aditiva a pojiva. A ty se neobejdou bez nepostradatelných surovin, jež stojí na samém počátku zrodu baterie: lithium, nikl, kobalt, měď, mangan, hliník nebo grafit patří k těm nejčastěji využívaným.
„Na zajímavých cenových úrovních se aktuálně pohybuje americký těžař mědi Freeport-McMoRan a chilská Sociedad Quimica y Minera de Chile, světový hráč číslo dva v těžbě lithia,“ upozorňuje Semotan. V době přípravy článku se akcie těžaře z Arizony obchodovaly za 33,4 dolaru. Za posledních pět let vzrostly o téměř 180 procent, od začátku letošního roku do současnosti ale odepsaly dvanáct procent. Chilská společnost letos zatím „zlevnila“ o 37 procent, za posledních pět let nicméně připisuje přes deset procent.
„Elektromobilita teprve startuje, očekávám silný růst poptávky mezi roky 2025 až 2030 a pak i dále,“ vysvětluje Semotan, proč přisuzuje těžařům zajímavý potenciál. Protože je a nejspíš i zůstane jednou z nejdůležitějších bateriových surovin lithium, může dávat slušnou šanci na zbohatnutí trojice společností Albemarle, Mineral Resources a Sigma Lithium Corporation, domnívá se portfolio manažer společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler. Akcie těchto podniků letos odepsaly sedmačtyřicet, dvacet a osm procent.
„Mým favoritem je čínská společnost Tianqi, která má práva na těžbu v Austrálii a Číně,“ přidává se analytik brokerské společnosti XTB Štěpán Hájek. „Zatím stále drží práva na těžbu v Chile, kde však stát plánuje kontrolovat tento segment, z čehož by mohla těžit Sociedad Quimica y Minera De Chile.“
Kdo věří v růst elektromobility, ale hledá klidnější cestu, může své investice svěřit méně rizikovým burzovně obchodovaným fondům ETF. Například Global X Lithium & Battery Tech ETF sdružuje těžaře nebo některé výrobce baterií. Výše doporučovaná Albemarle má v tomto fondu váhu 8,5 procenta. Fond se obchoduje za zhruba poloviční cenu než v roce 2021, kdy na téměř sto dolarech dosahoval svého dosavadního maxima. Podle Pfeilera jeho cena podobně jako u dalších titulů poklesla zejména vlivem zvyšování úrokových sazeb.
Také Štěpán Hájek souhlasí, že momentální cena fondu je atraktivní, upozorňuje ale i na možná rizika: „Patří do něj i společnosti, pro které je výroba baterií vedlejší, například čínská automobilka BYD. ETF je složené primárně z čínských firem, což může omezovat přítok zahraničního kapitálu.“ Více amerických společností sdružuje jiný ETF fond, Amplify Lithium & Battery Technology ETF. Také zde ale figurují automobilky, například Tesla.
Investice, jež staví na důvěře v růst elektromobility, můžou na první pohled působit jako sázka na jistotu, nejsou ale bez rizik. V odvětví zuří tvrdý konkurenční boj a otázkou stále zůstává, jak rychle budou automobilky a trhy schopny přejít na elektromobily, upozorňuje Semotan. „Řada firem v odvětví, tedy nejen těžaři, je v současné době ztrátová, protože jsme stále teprve na začátku a objemy produkce jsou zatím nízké,“ vysvětluje Semotan.
Tomáš Pfeiler ale upozorňuje, že pomalejší přechod trhů na elektromobilitu se už do cen akcií firem či ETF promítl. Na druhou stranu připomíná, že běžný investor ani nemůže mít dostatek informací, kde se mohou objevit nová naleziště či zásoby surovin, které mají na cenu kovů i akcií těžařů velký vliv. Investice do tohoto odvětví tak považuje za vhodné spíše pro dlouhodobé investory, kteří počítají s případnými silnějšími výkyvy hodnoty akcií v několika příštích letech.
„O směřování osobní dopravy je rozhodnuto. Půjde to postupně, od vyspělejších trhů dál, postup ale bude poměrně rychlý a během deseti let bude elektromobil plnohodnotnou alternativou spalovacího vozu,“ je si jistý Semotan. Pokud se takový scénář naplní, byznys těžařů čeká nevyhnutelný boom.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!