Byznysový boom výdajů na domácí mazlíčky už zachytily burzy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Jaroslav Bukovský

Firmy navázané na byznys domácích zvířat rostly na burze za poslední rok dvakrát rychleji než zbytek parketu.

Byznysový boom výdajů na domácí mazlíčky stačili zachytit už i burziáni. Například akciový index s příznačným názvem Pet Passion sdružující patnáctku amerických firem navázaných na žrádlo a doplňky pro domácí zvířata jen za poslední rok posílil o 26 procent. Více než dvojnásobně tak předčil výkon celého trhu. Americký index S&P 500 odrážející pětistovku největších zámořských firem napříč obory totiž za stejnou dobu stihl povyrůst jen o dvanáct procent. Drobným investorům tak index nabídl zajímavou možnost elegantně ulevit výdajům na jejich povětšinou čtyřnohé miláčky.

„V bohatých ekonomikách s dlouhodobě klesajícím průměrným počtem členů domácnosti trendově roste jak množství chovaných domácích zvířat, tak jejich podíl na útratě domácností,“ uvádí akciový analytik České spořitelny Petr Bártek.

Jen mezi lety 1994 a 2012 se výdaje Američanů na krmiva a chovatelské potřeby stačily ztrojnásobit na současných 24 miliard dolarů. Spojené státy tak podle dat výzkumné organizace GfK představují suverénně největší pet trh na světě.

„Milujme je a chovejme je k nim jako ke členům rodiny,“ tak zní byznysové motto firmy Blue Buffalo Pet Products z indexu Pet Passion vyrábějící zdravé psí žrádlo. Jen za poslední rok se hodnota této akcie téměř zdvojnásobila. Takřka jako přes kopírák se ve stejné době vyvíjely akcie firmy Trupanion nabízející psí zdravotní pojištění. Bezmála čtyřicet procent pak má za poslední rok na kontě akcie Idexx Laboratories, nabízející veterinární diagnostiku.

„Takzvaní mileniálové klidně odloží pořízení vlastního potomka, ale ne už tolik pořízení čtyřnohého miláčka. Řada Američanů se pak stará o své zvíře včetně jeho zdravotního stavu lépe než o své vlastní zdraví,“ vysvětluje úspěch branže ekonom Cyrrusu Lukáš Kovanda.

Podle ekonomů je růst akcií zvířecího byznysu součástí dlouhotrvající konjunktury, na jejímž konci by mohl přijít tvrdý pád. „Společnosti z tohoto sektoru netvoří páteř ekonomiky a výdaje na domácí mazlíčky jsou zbytné, proto jsou náchylné na vývoj ekonomického cyklu,“ varuje ekonom BH Securities Štěpán Křeček.