České dráhy vrší dluhy. Vydaly dluhopisy za osm miliard, uvažují i o vysokých úvěrech

České dráhy, vlaky RegioPanter

České dráhy, vlaky RegioPanter Zdroj: ČTK

Největší tuzemský železniční dopravce si dopřál významnou finanční injekci. České dráhy emitovaly dluhopisy v hodnotě osmi miliard korun s pevnou úrokovou sazbou 5,5 procenta ročně a pětiletou splatností. Emisi zajišťovaly Česká spořitelna, Komerční banka a UniCredit Bank. Získané prostředky dráhy použijí mimo jiné na investice do modernizace vlakové flotily, aby cestujícím dopřály avizovanou „revoluci na kolejích“, uvedl pro e15 generální ředitel drah Michal Krapinec.

O dluhopisy projevili investoři značný zájem – byli ochotni od Českých drah nakoupit cenné papíry za téměř čtrnáct miliard. Byla to tedy historicky vůbec nejsilnější poptávka po individuální emisi korporátních dluhopisů na domácím trhu, uvedl dopravce. Do kasy drah nicméně „přistane“ původně plánovaných osm miliard.

„Těší mě velký zájem o dluhopisy Českých drah, který projevili mnozí domácí investoři. Mezi nimi byli správci aktiv, pojišťovny, investiční společnosti, klienti privátního bankovnictví a také banky,“ uvedl Lukáš Svoboda, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a nákup.

Vedle emise dluhopisu dopravce zvažuje také úvěry od evropské železniční kampeličky Eurofima a od Evropské investiční banky. Celkem chce načerpat finance ve středních stovkách milionů eur. Letošek se tak zařadí historicky k rokům, ve kterých se České dráhy nejvíce zadlužily.

Sledujte nový pořad e15: Rozhovor pro FLOW s Václavem Kadlecem o knižním trhu:

Video placeholde
Rozhovor pro FLOW s Václavem Kadlecem o knižním trhu • e15

„S ohledem na vysokou nominální hodnotu jednoho kusu dluhopisu – tři miliony korun – byla emise primárně určena institucionálním investorům, typicky fondům, kde se zároveň setkala s překvapivě vysokou poptávkou. Objednávky investorů tak byly výrazně zkráceny. Původně nabízený výnos dluhopisů do splatnosti, převyšující o 1,7 procentního bodu sazbu pětiletého úrokového swapu, ve výsledku poklesl na 1,5 procentního bodu,“ říká portfolio manažer Raiffeisen investiční společnosti Martin Zezula.

„Za úspěchem emise stál mimo jiné přetrvávající nedostatek atraktivních investičních příležitostí – ve smyslu výnos, riziko, likvidita – na domácím trhu korporátních dluhopisů. Významně však přispěl také specifický charakter emitenta, jakožto největšího českého železničního dopravce s téměř dvousetletou historií a jednoho z největších zaměstnavatelů v ČR, který je investorům, ale i běžné veřejnosti dostatečně znám,“ dodává Zezula.

Emisi vlastních dluhopisů zvažuje také soukromý konkurent RegioJet. „V současnosti zvažujeme všechny dostupné možnosti financování. Naším hlavním cílem je získání bankovního financování prostřednictvím finančních institucí. Možnost emise dluhopisů zůstává do budoucna otevřená, ale v tuto chvíli neplánujeme její bezprostřední realizaci. Rozvoj našich aktivit plánujeme financovat především skrze bankovní instituce,“ říká finanční ředitel dopravce Petr Kohoutek. E15 oslovila také dalšího z významných dopravců Arrivu, ta emisi neplánuje.

Zatímco mezi lety 2011 a 2021 nakoupily České dráhy 170 nových vozidel, předloni, loni a letos jich nasazují hned 180. Investice tak jen letos atakují devatenáct miliard korun. V tomto roce dopravce obdrží například elektrické jednotky od plzeňské Škody Group, motorové jednotky od polského dodavatele Pesa, vlaky ComfortJet a elektrické lokomotivy od Siemensu. Do flotily drah tak má letos přibýt 140 jednotek, tedy dvacet dva tisíc nových sedaček k stávajícím více než šesti stům tisícům.