Co čeká firmy v roce 2019? Podívejte se na dvacet byznysových trendů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

V rychle měnícím se světě je důležité předpovídat - a pro byznys to platí dvojnásob - budoucí trendy. Žebříček těch hlavních pro rok 2019 sestavil web Business News Daily na základě průzkumu mezi podnikateli z různých odvětví.

Prodej a služby zákazníkům

1) Přizpůsobení modernímu zákazníkovi
Zákazníci mají dnes nepřeberné množství variant na výběr. Dávají přednost rychlému a bezproblémovému doručení, ať už se jedná o objednávku jídla, půjčení auta nebo finanční transakce. Některé zavedené firmy proto začínají zaostávat za start-upy.

2) Umělá inteligence nenahradí lidi
Umělá inteligence se neustále zdokonaluje a nachází tím nová využití v různých oblastech byznysu od analýzy dat, přes použití v domácnosti až po sexuální služby. Přesto nezačne od příštího roku masově nahrazovat lidskou práci, alespoň pokud jde o zákaznický servis.

3) Jeden komunikační kanál nestačí
Technologie sice prostupují každodenní životy lidí víc než v minulosti. Firmy budou muset nabídnout co nejvíce komunikačních platforem, pomocí kterých se se svými zákazníky mohou spojit.

Technologie a kyberbezpečnost

4) Bez blockchainu to nepůjde
Informační struktura blockchain je spojovaná především s kryptoměnami, její využití ale bude daleko širší. Má se stát nezbytnou součástí každého podnikání, ve které zajistí bezpečnost každodenních operací ve virtuálním světě. Zvyšující se zájem o programátory, kteří jsou schopní spravovat blockchain, ostatně nedávno ukázal žebříček profesní sociální sítě LinkedIn, v němž se tato profese umístila na první příčce.

5) Vzestup internetu věcí
Síť takzvaných chytrých spotřebičů usnadňuje život v mnoha domácnostech, reagují na to vývojáři a z jejich “dílen” vychází už nyní množství nejrůznějších aplikací k těmto účelům. To bude zároveň zvyšovat nároky na spotřebiče, například co se týče přenosu signálu nebo výdrže baterií. 

6) Kontextualizace dat bude snazší

Ve větší míře budou vznikat analytické aplikace, které umožní analyzovat data nikoliv pouze odborníkům.

7) Etika v algoritmech
Obchodní rozhodnutí jsou stále častěji založená na algoritmech, přesto zacházení se všemi zákazníky nemusí být vždy férové. Tyto algoritmy se budou zdokonalovat ve smyslu lepšího zacházení s klienty a bude do nich vnášen etický rozměr.

Marketing a reklama

8) Ještě personalizovanější marketing
Trend cílené reklamy bude pokračovat. Zároveň tím bude ubývat neosobních výzev, které přesvědčují spotřebitele k nákupu.

9) Vlivné uživatelské recenze
Stále více lidí, kteří nakupují online, se rozhoduje podle recenzí jiných zákazníků. Také tento trend bude sílit.

10) Nové strategie
Nové zdroje údajů o zákaznících přispějí k dokonalejším marketingovým strategiím.

11) Hlasové vyhledávání
Hlasové vyhledávání je rychlejší a například pro řidiče bezpečnější než psaní. Vyhledávače proto budou zdokonalovat nástroje pro ovládání pomocí hlasových pokynů.

Bankovnictví

12) Možnosti plateb
Bankovní sektor prochází významnými změnami ohledně možnosti placení, o vlastních službách začínají uvažovat i nebankovní instituce. To si však vyžádá další regulace kvůli zachování bezpečnosti transakcí nebo i boji proti praní špinavých peněz.

13) Proměna internetového bankovnictví
Mileniálové chtějí platit kdykoliv a kdekoliv, čemuž banky budou muset přizpůsobovat své často stále tradiční modely. I vzhledem k tomu, že jim v tomto ohledu může narůst konkurence v podobě nebankovních institucí.

14) Více kyberútoků
Mobilní internetové bankovnictví a více možností platebních metod bude znamenat nárůst kybernetických útoků.

Politika

15) Doba přeje podnikatelům
Politické klima přeje podnikatelům a vytváří optimální podmínky pro byznys. Jsou o tom alespoň přesvědčení američtí byznysmeni.

16) Ochrana osobních údajů
Ochrana osobních údajů se stává standardem. Firmy se musely už od letošního května vypořádat s nařízením Evropské unie GDPR, které má ochranu osobních údajů posílit. Podle odborníků zkomplikovalo českým firmám jeho zavádění, že k GDPR chyběla opora v české legislativě.

17) Dovozní cla
Nejistota firem ohledně dovozních cel, která mezi sebou zavádějí Spojené státy, Čína i Evropská unie na různé komodity, neskončí.

Moderní pracoviště

18) Spokojenost zaměstnanců je priorita
Vzhledem k historicky velmi nízkým hodnotám nezaměstnanosti, která v Česku v listopadu dosahovala 2,8 procenta, se pro firmy stává problémem najít zaměstnance. Dá se proto očekávat, že budou do budoucna ještě více pečovat o spokojenost svých pracovníků, už nyní se předhánějí v nabídce různých zaměstnaneckých benefitů. Například nedávný průzkum společnoti Up ČR ukázal, že pouze sedmina lidí je v práci spokojená.

19) Práce na dálku
Vzhledem k situaci na trhu práce je pravděpodobné, že firmy budou nabízet svým zaměstnancům různorodější formy pracovních úvazků a využívána bude také ve větší míře práce na dálku. Podle dat Eurostatu se v Česku podíl zkrácených úvazků v posledních letech zvedl k sedmi procentům.

20) Zaměstnanci start-upů
Z mnohých start-upů se stávají úspěšné firmy. Lze proto očekávat, že budou nejen zvyšovat počty svých zaměstnanců, ale také najímat více odborníků.