České dráhy s žalobou neuspěly, Jihočeský kraj může dokončit tendr na šumavskou lokálku

Šumavská železniční trať do Nového údolí

Šumavská železniční trať do Nového údolí Zdroj: David Vagaday/E15

Stačí nadšení. Opravená trať z Velkého Března do Zubrnic na Ústeckuopět přivítala cestující. Začal tam víkendový provoz. Je to vůbec první lokálkav České republice, kterou převzali kompletně do své péče železniční nadšenci.
Šumavská železniční trať do Nového údolí: zastávka ve Stožci
Šumavská železniční trať do Nového údolí: zastávka ve Stožci
Šumavská železniční trať do Nového údolí: vlak přijíždí do Stožce
Šumavská železniční trať do Nového údolí
8
Fotogalerie

Jihočeský kraj může po několika měsících soudních tahanic uzavřít smlouvu s vítězem tendru na dopravce pro takzvané šumavské lokálky. Krajský soud v Brně zamítl dvě žaloby Českých drah, které v tendru neuspěly. Soud zrušil i předběžná opatření, která vydal. Zakázka je za více než dvě miliardy korun, kraj už dříve jako vítěze vybral dopravce GW Train Regio.

Podle jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly (ČSSD) by v ideálním případě mohl vítěz tendru začít obsluhovat šumavské lokálky od prosince příštího roku. "Těší nás, že soud potvrdil, že jsme ve výběrovém řízení, které bylo podle mého názoru naprosto transparentní, postupovali správně," řekl dnes Zimola.

Případem se opakovaně zabýval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který výběr vítěze potvrdil. České dráhy, které na tratích ale zatím jezdí, podaly žaloby. Soud obě dnes zamítl, v jednom případě se zabýval čistě právními otázkami, ve druhém byla předmětem sporu údajně mimořádně nízká nabídková cena vítěze.

Hodnotící komise ale výši kompenzace, kterou požadoval vítěz, jako mimořádně nízkou nepovažovala, proto se touto otázkou ani nezabývala. Správnost tohoto postupu potvrdil nejdříve ÚOHS a následně i dnes soud.

Výběrové řízení se táhne už skoro dva roky. Jihočeský kraj vybral vítěze loni na jaře s tím, že měl na tratích jezdit od letošní změny jízdního řádu, tedy od začátku prosince. Měl by zajistit obslužnost železničních tratí České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice - Volary.

Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského jsou České dráhy schopny zastavit provoz ze dne na den. "Záleží spíš na tom, kdo trať přebírá, kolik bude potřebovat času. Musí si obstarat vozidla, sehnat personál," uvedl Šťáhlavský. Záležet bude také na tom, od kdy Jihočeský kraj podepíše s novým provozovatelem smlouvu. Za GW Train Regio bude obsluhovat trať společnost GW Jihotrans. Její zástupce sdělil, že se k celé události nebude nijak vyjadřovat.

Soudce David Raus dnes uvedl, že soud o případu rozhodoval přednostně, jinak by ho měl na stole minimálně rok. České dráhy skončily v tendru třetí, za vítězným návrhem GW Train Regio byla vyhodnocena jako druhá nabídka společnosti ARRIVA MORAVA. Také její nabídku České dráhy zpochybnily. Státní firma má ještě možnost se obrátit do 14 dní po obdržení rozsudku na Nejvyšší správní soud. O dalším postupu podle mluvčí ČD Radky Pistoriusové společnost rozhodne po obdržení písemného vyhotovení rozsudku a jeho analýze.

Předmětem hodnocení byla ekonomická výhodnost nabídek, vedle ceny byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Částka přes dvě miliardy korun je předpokládanou kompenzací kraje za provoz šumavské lokálky.