Proč benzin v létě nedošel? Česko zachránil dovoz z Německa a Slovenska

benzin

benzin Zdroj: Autorevue.cz

Čerpací stanice Benzina postupně nabízejí i plnicí místa CNG
Benzinový stojan (ilustrační foto).
Zdražování benzínu bude pokračovat
Zdražování benzínu bude pokračovat
Špatná zpráva pro řidiče. Ceny benzínu i nafty dál letí nahorů
12
Fotogalerie

Téměř šest stovek plně naložených cisternových vlaků a potrubí ze slovenské rafinerie Slovnaft zajistily, že se čeští řidiči v létě neocitli na suchu. Od poloviny května až do poloviny října nefungovala kvůli haváriikralupská rafinerie Unipetrolu a litvínovská rafinerie jela na dvě třetiny výkonu. Chybějící desítky tisíc tun pohonných hmot se musely dovézt z okolních zemí.

Z celních statistik a dat statistického úřadu vyplývá, že český trh s benzinem zachránily především dodávky ze Slovenska a Německa. Nafta na tuzemských čerpacích stanicích pocházela hlavně ze Slovenska a Polska. „Ve srovnání s loňskem jsme ze Slovnaftu do Česka dodali o třicet procent více benzinu a o deset procent více nafty. Nebylo ale úplně snadné za tak krátký čas přesměrovat tak velký objem paliv na český trh,“ vysvětluje šéf velkoobchodu MOL Česká republika Josef Sládek.

O pokrytí výpadků svých rafinerií se musel postarat především Unipetrol. V době od května do října mimořádně nakoupil pohonné hmoty za deset miliard korun. „Velká část dodávek byla při odstávce kralupské rafinerie zabezpečena palivy ze skupiny PKN Orlen, tedy z Polska. Pro část dodávek jsme využili společnost Orlen Deutschland,“ uvádí mluvčí Unipetrolu Mikuláš Duda. 

Přes Německo šel do Česka benzin především z hamburského přístavu. „Tam se dají koupit pohonné hmoty dovezené do Evropy tankery z Ruska či z arabského světa. Dovoz z Ruska je dokonce přes Hamburk jednodušší než přeprava vlakem,“ připomíná předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček. Mimořádnou letní situaci se podařilo zvládnout také díky zásobovacímu systému státní společnosti Čepro.

„Dovoz pohonných hmot se v tomto období zvýšil více než čtyřikrát. Celkem náš systém za pět měsíců přijal 800 tisíc tun paliv, která byla dovezena železničními cisternami,“ upřesňuje mluvčí Čepro Lenka Svobodová. Do jednoho typického vlaku se vejde zhruba 1400 tun paliv.

Dovoz benzinuDovoz benzinu|E15

Běžně firma vozí benzin a naftu 35 cisternovými vlaky za měsíc. V létě se dostala až na 140 vlaků měsíčně. Vyšší náklady spojené s dovozem velkého objemu paliv se do maloobchodních cen pohonných hmot nepromítly, tvrdí Hynek Sagan, šéf jednoho z velkých distributorů Armex Oil. Jiné hlasy ovšem soudí, že ceny byly už od loňské havárie v Litvínově výše, než by bylo obvyklé. Dražší dovoz proto snadno absorbovaly.