Nový jízdní řád na železnici přinese expresy na jih i mírné zdražení

Pavel Krtek, České dráhy

Pavel Krtek, České dráhy Zdroj: Michael Tomes, E15

Lokomotiva řady 1216 Taurus, první v korporátním designu ČD
Lokomotiva Českých drah
České dráhy
České dráhy nasazují do provozu nové či zrekonstruované vagony
České dráhy nasazují do provozu nové či zrekonstruované vagony
12
Fotogalerie

Rozsah osobní dopravy Českých drah od 11. prosince, kdy vstoupí v platnost nový jízdní řád, mírně vzroste. Zřejmě největší novinkou je zavedení expresů z Prahy do jižních Čech a dále do Rakouska. Ministerstvo dopravy zde nově objednalo vedle klasických rychlíků i devět párů expresních vlaků, což dráhy označují za revoluční změnu.

Ministerstvo na dotacích zaplatí za nové expresy 85 milionů ročně. Expresy by měly vůbec poprvé stáhnout dobu jízdy mezi Českými Budějovicemi a Prahou pod dvě hodiny. Cesta z Prahy na jih potrvá jednu hodinu a 58 minut, opačným směrem o šest minut déle. Dnes cesta rychlíkem trvá dvě hodiny 23 minut.

Zrychlení souvisí mimo jiné se stavbou čtvrtého koridoru a nasazením rychlejších lokomotiv řady 380 od Škody Plzeň. Expresy navíc vynechají řadu zastávek, mezi Prahou a Budějovicemi zastaví jen v Táboře. Vlaky tak poprvé výrazně předčí autobusy, kterým cesta trvá zhruba dvě hodiny a dvacet minut.

„Výrazně se cestovní čas ve vlaku přiblíží také obvyklé délce jízdy autem,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Současně se zahustí jízdní řád do Lince, neboť čtyři páry jihočeských expresů budou pokračovat až k Dunaji. Jeden pojede do Českého Krumlova.

Expresy kritizuje konkurence, především společnosti Arriva, Regiojet a Leo Express. Zatímco dvě posledně jmenované firmy provozují na jih Čech autobusy, Arriva se s Českými drahami střetně přímo na kolejích. Hodlá rovněž začít vypravovat vlaky z Prahy do Českého Krumlova a dále na Šumavu.

Soukromým dopravcům vadí především skutečnost, že jejich byznys bude narušen státem dotovanými spoji. „Státní správa má tendenci ekonomicky vytlačovat komerční spoje. Chceme dokázat, že jsme schopni to jezdit na vlastní podnikatelské riziko," uvedl minulý týden šéf Arrivy Daniel Adamka.

Díky novým spojům na jih se nicméně zkrátí jízdní doba i do západního Rakouska, do Salcburku a Innsbrucku shodně zhruba o půl hodiny.

Změn se dočkají i cestující na východní Moravě. Některé ranní a večerní rychlíky na trati Vsetín – Praha se promění na expresy a díky novým vagonům a rychlejším lokomotivám zrychlí přibližně o půl hodiny. Ke zrychlení zhruba o půl hodiny dojde i na rychlíkové lince z Prahy přes Staré Město do Luhačovic.

V mezinárodní dopravě dráhy obnovují spojení se středním Slovenskem pomocí vlaků Bohumín - Ostrava - Banská Bystrica / Zvolen, na Ostravsku budou přípoje do Brna a Prahy, doba jízdy z Prahy do Banské Bystrice tak bude zhruba sedm hodin. Především kvůli turistům dráhy zavedou nové denní expresní spojení Prahy a Krakova. Půjde ale jen o sezonní linku.

Ani letos se přitom národní dopravce nevyhne zdražení. Po loňském zvýšení cen vybraných jízdenek jde letos o plošný nárůst základního jízdného. Ačkoliv jde pouze o korunové zvýšení cen (v průměru o 0,7 procenta), zdražují dráhy v období, kdy klesají náklady na naftu i elektřinu a naopak rostou dotace na osobní dopravu. Výrazně ovšem rostou osobní náklady, jen za pololetí o 163 milionů.

Například jízdenka z Prahy do Benešova u Prahy bude stát 76 korun místo dnešních 75 korun a cena obyčejné jízdenky z Prahy do Karlových Varů (236 km) se zvýší o dvě koruny na 325 korun. Výrazněji zdražení pocítí lidé, kteří si kupují například traťové jízdenky.

Dráhy během příštího jízdního řádu vypraví denně v průměru 7 016 vlaků, o 117 spojů více než letos. Plánovaný rozsah dopravy činí 124 milionů vlakových kilometrů, o 2,5 milionu více než dnes.