Ministerstvo dopravy chce nakoupit elektrické vlaky za 5,5 miliardy. Původně obří projekt značně redukovalo

Škoda Vagonka: elektrická jednotka řady 671

Škoda Vagonka: elektrická jednotka řady 671 Zdroj: Skoda Vagonka

Vlak ICE, ilustrační foto
Vlak ICE, ilustrační foto
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
21
Fotogalerie

Majetkový převrat na české železnici už má konkrétní obrysy. Ministerstvo dopravy včera poprvé představilo partnerům v tripartitě projekt státního vlastnictví vlaků a otevírání dotované železnice konkurenci. Původně obří projekt za dvacet miliard přitom výrazně zredukovalo.

Stát si chce pro začátek pořídit flotilu dvaceti elektrických vlaků za zhruba 5,5 miliardy korun z evropských fondů. O dalších pět miliard se poperou kraje, které o vměšování státu nestojí. Se státními vlaky pak budou na vybraných linkách jezdit dopravci, kteří zvítězí v tendrech. Ministerstvo přitom odmítá, že dopravce deklasuje na pouhé personální agentury. „Rozhodovat budou hlavně služby nabídnuté cestujícím a celý obchod okolo dopravy,“ řekl Jan Paroubek, který má projekt na ministerstvu na starost.

Se zmíněnou dvacítkou vlaků se počítá na linky Praha–Ústí nad Labem–Děčín, Praha–Ústí nad Labem–Cheb a Praha–Plzeň– Klatovy. Posledně jmenovaná linka byla do soutěžních plánů zařazena nově. Stát chce vypsat tendr na nákup vlaků nejpozději na jaře, dodací lhůta činí zhruba dva roky, dopravci na získané linky vyjedou v prosinci 2019. V ideálním případě. Dokument nyní zamířil do mezirezortního řízení, do konce listopadu by jej měla projednat vláda.

A vedle zastánců má i řadu kritiků. Výhrady má například sociální demokracie, prezident Miloš Zeman, odbory i České dráhy. Například předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša doufá, že se materiál ani do vlády nedostane. „Je to velmi nebezpečný způsob zadávání dopravy, a to hlavně z hlediska údržby a udržitelnosti,“ řekl Pejša. Podle něj například státu chybějí opravárenské kapacity. Odbory chtějí všechny své výhrady předložit do deseti dnů.

Naopak zaměstnavatelé ze Svazu dopravy s novinkou problém nemají. „Když budou mít všichni rovné podmínky, tak by to mělo fungovat,“ řekl výkonný ředitel svazu Petr Kašík. Ministerstvo se navíc snaží ostří kritiky otupit hned několika ústupky. Do vyhlášení soutěží chce vyřešit například potíže s uznáváním jízdenek a režijkami.

GW Train vyjede v prosinci

První soukromá společnost začne na státem dotované lince jezdit letos v prosinci. Ministerstvo dopravy chce na přelomu listopadu a prosince podepsat smlouvu s firmou GW Train Regio ze skupiny Jihotrans. Soukromé vlaky vyjedou na trať Plzeň–Most. Společnost nabídla v tendru nejnižší cenu, soutěž ale byla zrušena po zásahu ÚOHS. Ministerstvo následně zadalo provoz přímo.