Letiště Praha obnoví třídírnu zavazadel

Letiště Praha

Letiště Praha Zdroj: Mlada fronta

Letiště Praha zrealizuje ještě před zahájením výstavby nové ranveje několik stamilionových investic. V první řadě se chystá generální rekonstrukce třídírny zavazadel ve starším „neschengenském“ terminálu číslo jedna. Hlavním bodem obnovy, která začne na podzim, bude dodávka a montáž nového zařízení pro detekci výbušnin.

Současnému zařízení totiž skončí certifikace koncem září příštího roku. Zakázku získala nizozemská společnost Vanderlande Industries International. Náklady na celou akci činí 177 milionů korun bez DPH.

O nutnosti rekonstrukce třídírny v terminálu jedna se začalo hovořit už před několika lety. Ve hře přitom byla i varianta několikanásobně dražší, která by spočívala v plné automatizaci provozu. Podle mluvčí letiště Ruzyně Michaely Lagronové se vedení nakonec přiklonilo k levnější variantě kvůli krizi. Během ní letiště přišlo o stovky tisíc cestujících. Kromě bezpečnostního detektoru se vymění nejopotřebovanější díly, přestaví se takzvané ostrovy a vytvoří se nový velín. „Celá tato akce nenaruší provoz letiště, potažmo třídírny, protože se bude realizovat v několika fázích při provozu,“ uvedla Lagronová. Konec přestavby se očekává na jaře příštího roku.

Ještě starší terminál číslo tři, který slouží pro privátní lety, se dočkal nové třídírny před dvěma lety, nový „schengenský“ terminál dvě má moderní třídírnu od svého otevření v roce 2006.
Kromě třídírny se cílem nových investic stanou i nástupní mosty. Za 180 milionů má letiště získat mosty, které umožní přijímání velkých dopravních strojů, například Boeingu 777. Ruzyňské letiště rovněž zahájí příští rok generální rekonstrukci hlavní ranveje. V dalších letech by měla přijít na řadu stavba zcela nové hlavní dráhy, která si vyžádá zhruba devět miliard korun. Stavba dráhy se však neustále odkládá. Nejprve ji zkomplikovala zdlouhavá jednání o pozemky, nyní běží nezvykle dlouhý proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Linka ČSA Praha–Bratislava končí

České aerolinie pozastaví od 1. srpna linku mezi Prahou a Bratislavou. Podle ČSA ztratila ekonomický smysl poté, co společnost zavedla několik přímých linek z Bratislavy do evropských metropolí, napsal server iDNES.cz. Linku využívali cestující ze západního Slovenska i spádových oblastí jižní Moravy, kteří v Praze přestupovali na další lety.