Práce na údržbě silnic by měly společnosti vzešlé z výběrových řízení v jednotlivých oblastech provozovat od začátku letošního května po následující čtyři roky, uvedlo ve Věstníku veřejných zakázek ministerstvo.
Parametry zakázky předložil vládě už v polovině minulého roku exministr Antonín Prachař. Kabinet ale s parametry zakázky nebyl dlouhodobě spokojený, v lednu ji dokonce ministerstvu vypsat zakázal. Už tehdy ale nový šéf resortu Dan Ťok uvedl, že se o souhlas vlády pokusí opětovně pouze s kosmetickými úpravami v parametrech.
„Na silnicích, o které se staráme, chceme nakládat s penězi daňových poplatníků co nejlépe a nevidím důvod, proč tyto veřejné zakázky otevřeně nesoutěžit,“ uvedl dříve Ťok. Od veřejných soutěží si úřad slibuje snížení ceny.
Ministerstvo: Cenové nabídky potvrdily snížení cen
Část zimní údržby nyní zajišťují krajské Správy a údržby silnic na základě smlouvy s ministerstvem dopravy. Pro část oblastí vypsala tendry státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic a pět oblastí už dříve v rámci pilotního projektu vyhlásilo samo ministerstvo dopravy. Výsledky pilotního projektu ve Zlínském a Karlovarském kraji hodnotí ministerstvo dopravy pozitivně.
„Cenové nabídky uchazečů v tomto zadávacím řízení potvrdily snížení cen u zimní a především u běžné údržby, aniž by byly ohroženy požadavky na bezpečnost a plynulost provozu,“ uvedlo v materiálu pro jednání vlády.
V Česku je 6500 kilometrů silnic první třídy. Dálnice a část rychlostních silnic spravuje prostřednictvím vlastních správ Ředitelství silnic a dálnic. Silnice druhé a třetí třídy spravují kraje.