Stát poprvé pošle krajům miliardy na opravy silnic

rychlostní silnice R7

rychlostní silnice R7 Zdroj: Miaow Miaow - Wikimedia Commons

Z velké části zubožené krajské a okresní silnice se příští rok dočkají významné finanční injekce. Ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) vzniká na příští rok program, z něhož stát poprvé významně přispěje krajům na opravy silnic druhé a třetí třídy. Přesná suma bude známa až v lednu, teď se pracuje s částkou dvě miliardy korun.

„Půjde o prostředky z rezervy fondu, která vznikne zůstatky národních zdrojů k poslednímu prosinci,“ sdělil deníku E15 ředitel SFDI Tomáš Čoček.

Jinými slovy kraje budou těžit především z neschopnosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má na starosti dálnice a silnice první třídy, utratit přidělené peníze. Rozklíženému ŘSD se nedaří čerpat evropské fondy, čímž vznikají přebytky i na straně národních peněz určených ke spolufinancování.

Stát je nyní regionům rozdělí podle délky krajských silnic. „Ale nejde jen o nedočerpávání, zůstatky vznikají i vyšším příjmem z daní a zpětnými refundacemi projektů EU,“ doplnil Čoček. Kraje program vítají, ostatně po nevyužitých státních penězích pokukují už nějaký čas. „Je to poprvé, kdy vláda po převodu části silnic zasílá krajům finance na jejich opravy. Částku dvě miliardy beru ze strany vlády jako startovní,“ řekl deníku E15 šéf asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Péče o silnice druhých a třetích tříd přísluší krajům od ledna 2005. Stát nyní ve vládním dokumentu přiznává, že je krajům předal s „výrazným vnitřním dluhem“, který se dále prohlubuje. Na státní peníze si kraje dosud sáhly jen výjimečně, vesměs po živelních pohromách.

Fondu dopravy letos zbude čtrnáct miliard
Státu se letos znovu nepovede utratit všechny peníze z rozpočtu na dopravní stavby. Potvrzuje se tak paradoxní situace z minulých let. Stát má s přispěním evropských fondů dost peněz, ale jeho správa nemá dostatek projektů k utrácení.
Podle údajů Státního fondu dopravní infrastruktury se letos vyčerpá zhruba 57 miliard, dalších 14 miliard tedy zůstane ladem. Podle šéfa dopravního fondu Tomáše Čočka je vina především u Ředitelství silnic a dálnic, které špatně čerpá peníze z evropských fondů. Ty jsou určeny na novou výstavbu, budování nových dálnic prakticky stojí. Naopak peníze na opravy utrácí Ředitelství silnic a dálnic i Správa železniční dopravní cesty podle plánů.
„Investice do nové výstavby na železnici mají sice také zpoždění, ale nikoli zásadní,“ komentoval Čoček. Tristní situaci ve výstavbě nových silnic dokumentují údaje k polovině listopadu. Zatímco loni bylo vyčerpáno přes polovinu vyčleněných peněz, letošní čerpání k tomuto datu je 35 procent.