Ťok: Tratě do Berlína a Mnichova mají prioritu
„V oblasti dopravy máme nastavenu zcela mimořádnou úroveň spolupráce se sousedními spolkovými zeměmi Bavorskem a Saskem, s nimiž společně usilujeme o zlepšení dopravních spojení. V této souvislosti chci ministra Dobrindta požádat o výraznější podporu i ze spolkové úrovně,“ uvedl Ťok.
Česko má na rozvoj železniční sítě připraveny rekordní prostředky. Jen tento rok hodlá realizovat železniční stavby za téměř dvě miliardy eur. Za prioritní kromě vysokorychlostní trati do Drážďan považuje české ministerstvo dopravy i železniční spojení z Prahy do Mnichova. „Do dvou let bude dokončena modernizace trati Praha - Plzeň, pro navazující spojení z Plzně do Bavorska je pro nás prioritní jižní větev přes Domažlice a Schwandorf,“ dodal ministr.
Kvalitní dopravní spojení s Německem je pro Česko strategickou prioritou, protože je naším zdaleka nejvýznamnějším obchodním partnerem. Jen do Bavorska se totiž z Česka ročně vyveze zboží ve větší hodnotě než do USA, Číny a Ruska dohromady.
Labe dostane mezinárodní smlouvu
K velkému tématu patří také zlepšení plavebních podmínek na Labi. Česká republika hodlá Německu navrhnout zahájení přípravných jednání vedoucích ke sjednání mezinárodní smlouvy upravující právní režim na Labi. „Našim cílem je uzavření mezinárodní smlouvy, která by zakotvila veškeré oblasti celoročního využívání toku tak, jak je tomu například v případě Dunaje či Rýna,“ podotkl Ťok.
Od roku 2012 Německo připravuje strategický národní dokument Celková koncepce Labe. Dokument má být klíčovým nástrojem pro stanovení dalšího postupu rozvoje vodního toku. „S panem ministrem Dobrindtem budeme hovořit i o plavebním stupni Děčín, jehož realizace by měla zajistit přijatelné podmínky pro provozování říční dopravy,“ doplnil Ťok.
V letošním roce jde o čtvrté setkání obou ministrů. Do Česka ale šéf německého resortu dopravy přijede po pěti letech.