Obrana vybírá tryskáč pro vládní letku. S nákupem spěchá

Challenger létá s ústavními činiteli od 90. let a v posledních letech se rozhodně netěší pověsti spolehlivého stroje

Challenger létá s ústavními činiteli od 90. let a v posledních letech se rozhodně netěší pověsti spolehlivého stroje Zdroj: Admáda ČR

Vládní letoun Bombardier Challenger stárne.
Možní nástupci Challengeru: Bombardier Global Express používá například německá vládní letka.
Možní nástupci Challengeru: Bombardier Global Express používá například německá vládní letka.
Možní nástupci Challengeru: Gulfstream G550 ve službách polské vládní letky.
Vládní speciál Airbus A319CJ.
11
Fotogalerie

Česká armáda chce modernizovat flotilu své vládní letky. Ministerstvo obrany vypsalo tendr na nový takzvaný byzjet pro 14 až 19 cestujících. S výběrem přitom pospíchá, na podání nabídek měli uchazeči jen dva týdny. Termín vyprší v pátek. Ministerstvo předpokládá, že za letadlo zaplatí 661 milionů korun bez DPH. Netrvá přitom na dodání nového letounu, je ochotno pořídit i až osm let starý stroj.

Nové letadlo má přímo nahradit již letitý byzjet Bombardier Challenger. S jeho provozováním armáda počítá do roku 2021. Kapacita nového letounu podle ministerstva obrany odpovídá velikosti typické delegace.

Předběžné oznámení, ve kterém armáda nastínila své základní požadavky, ministerstvo obrany zveřejnilo již v srpnu. Samotné zadávací řízení ale úřad zahájil až 12. září a zájemcům tak na podání přihlášek musí stačit pouhých 15 dní. „Lhůta v otevřeném zadávacím řízení je stanovena na 30 dní. Tím, že ministerstvo vydalo předběžné oznámení, může termín zkrátit na polovinu. Pohybujeme se tak na samé hranici zákonné lhůty,“ uvedl odborník na oblast veřejných zakázek, který si nepřál být jmenován. Podle něj se stanovení krátké lhůty může ministerstvu vymstít, hrozí totiž, že mnohé firmy nestihnou nabídku do tendru připravit.

S tím, že je 15 dní málo, souhlasí i Daniel Weinhold, řídící partnerem advokátní kanceláře Weinhold Legal specializující se na administraci a poradenství při veřejných zakázkách. „Obecně vzato je to doba krátká, ale mohou zde být okolnosti, které neznáme, a které takový postup ospravedlňují,“ řekl.

Ministerstvo obrany považuje patnáctidenní lhůtu za dostatečně dlouhou. „Předběžné oznámení o vyhlášení zakázky bylo již před měsícem zveřejněno ve věstníku veřejných zakázek včetně podrobností, tudíž dodavatelé o naší potřebě věděli a měli čas se připravit,“ uvedl mluvčí rezortu Jan Pejšek.

V předběžném oznámení ovšem ministerstvo ve srovnání s pozdějším oznámením o zadávacím řízení odhadovalo o bezmála 80 milionů nižší hodnotu zakázky. Také některé parametry týkající se zejména přípustné míry opotřebení nabízeného stroje byly potenciálním zájemcům o zakázku známy až před dvěma týdny.

Armáda má na nový letoun poměrně vysoké nároky. Bez doplňování paliva musí s deseti lidmi na palubě zvládnout trasu dlouhou nejméně 8000 kilometrů, což by z něj činilo stroj s vůbec největším doletem ve službách českého státu.

Při splnění všech těchto parametrů se maximální vzletová hmotnost poptávaného letadla musí vejít do 42,5 tuny. To vylučuje pořízení velkého stroje založeného na dopravním letadle, jakým jsou například dva Airbusy A319CJ, které již armáda pro potřeby vládní letky provozuje.

Požadavky rezortu obrany dokážou splnit dva letouny – kanadský Bombardier Global Express a americký Gulfstream G550. Oba nejsou ve vládních letkách nijak neobvyklé. S Bombardiery létají například němečtí kancléři a prezidenti, gulfstreamy slouží pro přepravu ústavních činitelů v USA, Švédsku nebo Polsku.