Do tendru na vládní tryskáč se přihlásil jediný zájemce

Vládní letoun Challenger (Vyzyvatel)

Vládní letoun Challenger (Vyzyvatel) Zdroj: archiv Blesku

Možní nástupci Challengeru: Gulfstream G550 ve službách polské vládní letky
Jak-40 ve službách České armády
Gulfstream G550 (ilustrační foto)
Gulfstream 650
Challenger létá s ústavními činiteli od 90. let a v posledních letech se rozhodně netěší pověsti spolehlivého stroje
6
Fotogalerie

Zadávací řízení na nákup nového tryskáče pro takzvanou vládní letku narazilo na nezájem potenciálních dodavatelů. Nabídku podal jediný zájemce, oznámilo Ministerstvo obrany. Úřad přitom při pořizování letadla zjevně spěchá, lhůta na podání nabídek činila 15 dní, což je nejkratší možný zákonem stanovený termín. Právě napjatý termín může podle znalců být důvodem, proč se do tendru nehlásí více firem.

„Ve stanovené lhůtě pro podání nabídek na pořízení malého dopravního letounu obdrželo Ministerstvo obrany jednu nabídku. Tu nyní posoudíme a rozhodneme o dalším postupu,“ uvedl mluvčí rezortu Jan Pejšek. Jméno přihlášeného účastníka ani jiné podrobnosti o nabídce ministerstvo nesdělilo.

Ministerstvo poptává letoun pro 14 až 19 cestujících s doletem až osm tisíc kilometrů. Netrvá na dodání nového stroje, připouští i nákup až osm let starého tryskáče. Ministerstvo předpokládá, že za letadlo zaplatí 661 milionů korun bez DPH.

Předběžné oznámení, ve kterém armáda nastínila své základní požadavky, ministerstvo obrany zveřejnilo již v srpnu. Samotné zadávací řízení ale zahájilo až 12. září. „Předběžné oznámení o vyhlášení zakázky bylo již před měsícem zveřejněno ve věstníku veřejných zakázek včetně podrobností, tudíž dodavatelé o naší potřebě věděli a měli čas se připravit,“ uvedl k tomu již dříve Pejšek.

Předběžné oznámení ovšem zájemcům neodhalovalo kompletní parametry, které ministerstvo požaduje, například některé parametry týkající se zejména přípustné míry opotřebení nabízeného stroje byly potenciálním zájemcům o zakázku známy až před dvěma týdny.

Lhůta 15 dní je krátká i podle odborníků zabývajících se administrací veřejných zakázek a souvisejícím poradenstvím a může být příčinou slabé nabídky. „Stanovení krátké lhůty se může ministerstvu vymstít, firmy totiž nemusí stihnout připravit své nabídky,“ řekl už dříve k tendru rezortu obrany odborník na oblast veřejných zakázek, který si nepřál být jmenován. „Obecně vzato je to doba krátká, ale mohou zde být okolnosti, které neznáme, a které takový postup ospravedlňují,“ reagoval také Daniel Weinhold, řídící partnerem advokátní kanceláře Weinhold Legal.

Větších dopravních letadel pro desítky cestujících má armáda ve vládní letce pouze dva stroje Jak-40, kterým končí životnost příští rok. Další z menších letounů, Bombardier Challenger do roku 2021 má sice zajištěný servis, armáda si ovšem dlouhodobě stěžuje na jeho nákladnou údržbu.

Požadavky rezortu obrany dokážou splnit dva letouny – kanadský Bombardier Global Express a americký Gulfstream G550. Oba nejsou ve vládních letkách nijak neobvyklé. S Bombardiery létají například němečtí kancléři a prezidenti, gulfstreamy slouží pro přepravu ústavních činitelů v USA, Švédsku nebo Polsku.