„Ve stanovené lhůtě pro podání nabídek na pořízení malého dopravního letounu obdrželo Ministerstvo obrany jednu nabídku. Tu nyní posoudíme a rozhodneme o dalším postupu,“ uvedl mluvčí rezortu Jan Pejšek. Jméno přihlášeného účastníka ani jiné podrobnosti o nabídce ministerstvo nesdělilo.
Ministerstvo poptává letoun pro 14 až 19 cestujících s doletem až osm tisíc kilometrů. Netrvá na dodání nového stroje, připouští i nákup až osm let starého tryskáče. Ministerstvo předpokládá, že za letadlo zaplatí 661 milionů korun bez DPH.
Předběžné oznámení, ve kterém armáda nastínila své základní požadavky, ministerstvo obrany zveřejnilo již v srpnu. Samotné zadávací řízení ale zahájilo až 12. září. „Předběžné oznámení o vyhlášení zakázky bylo již před měsícem zveřejněno ve věstníku veřejných zakázek včetně podrobností, tudíž dodavatelé o naší potřebě věděli a měli čas se připravit,“ uvedl k tomu již dříve Pejšek.
Předběžné oznámení ovšem zájemcům neodhalovalo kompletní parametry, které ministerstvo požaduje, například některé parametry týkající se zejména přípustné míry opotřebení nabízeného stroje byly potenciálním zájemcům o zakázku známy až před dvěma týdny.
Lhůta 15 dní je krátká i podle odborníků zabývajících se administrací veřejných zakázek a souvisejícím poradenstvím a může být příčinou slabé nabídky. „Stanovení krátké lhůty se může ministerstvu vymstít, firmy totiž nemusí stihnout připravit své nabídky,“ řekl už dříve k tendru rezortu obrany odborník na oblast veřejných zakázek, který si nepřál být jmenován. „Obecně vzato je to doba krátká, ale mohou zde být okolnosti, které neznáme, a které takový postup ospravedlňují,“ reagoval také Daniel Weinhold, řídící partnerem advokátní kanceláře Weinhold Legal.
Větších dopravních letadel pro desítky cestujících má armáda ve vládní letce pouze dva stroje Jak-40, kterým končí životnost příští rok. Další z menších letounů, Bombardier Challenger do roku 2021 má sice zajištěný servis, armáda si ovšem dlouhodobě stěžuje na jeho nákladnou údržbu.
Požadavky rezortu obrany dokážou splnit dva letouny – kanadský Bombardier Global Express a americký Gulfstream G550. Oba nejsou ve vládních letkách nijak neobvyklé. S Bombardiery létají například němečtí kancléři a prezidenti, gulfstreamy slouží pro přepravu ústavních činitelů v USA, Švédsku nebo Polsku.