Autor nazývá Jančuru dopravním mogulem, čili magnátem, který vnesl na středoevropské koleje nový byznys model s dosud nevídanou úrovní služeb. „Úroveň České republiky se v posledních dvaceti letech dostala na úroveň západních států, to se však bohužel netýká železnice. A nejde jen o kvalitu vlaků, ale také infrastrukturu a služby,“ cituje deník Jančuru.
Následně si všímá celé jeho podnikatelské historie od první poloviny devadesátých let. Podle deníku žluté vlaky vynikají v kontrastu se zastaralou flotilou Českých drah. „A výsledek? Průměrná obsazenost RegioJetu kolísá mezi 80 a 90 procenty, často je vyprodáno,“ píše autor Sean Carney s tím, že České dráhy pasažérská data odmítly zveřejnit.
Podle Carneye je nástup RegioJetu pouze první salvou v nástupu nedotované konkurence na středoevropské koleje. Češi na ní přitom čekali více než 20 let od pádu komunismu. „Konkurence nutí staré dopravce k větší efektivitě, což vede k redukci letecké a silniční dopravy,“ myslí si Chris Jackson z britské Railway Gazette.
Wall Street Journal proto neopomenul ani nastupující Leo Express podnikatele Leoše Novotného, který pro investice do vlaků . V prosinci chce začít jezdit na trati Praha – Ostrava, následovat by měla velká středoevropská expanze.
České dráhy se ale podle WSJ nevzdávají. „Zbavujeme se obstarožních vlaků a aktuálně procházíme největší obnovou vozového parku od založení firmy v roce 1993,“ cituje deník generálního ředitele ČD Petra Žaludu.