Chargeback není původní bankovní produkt, jde o dodatečnou službu ke kartám ze strany asociace Visa Europe a společnosti MasterCard Europe, aby držitelé karet byli zvýhodněni proti uživatelům hotovosti. To je nejmarkantnější právě při nákupu na internetu a využití dopravy zboží na dobírku.
Když zákazníkovi nedorazí, co si na dobírku objednal, je odkázán na běžný reklamační proces. Jestliže obchodník nekomunikuje, pomůže jen soud. Pokud však zákazník platil kartou, může o pomoc zažádat banku a požadovat navrácení svých prostředků. A váha banky na straně spotřebitele v reklamačním sporu má znatelný efekt. „Nejlepším řešením je, když nám klient zašle svoji korespondenci s obchodníkem a doloží ostatní dokumenty související s reklamací a popis pokusu o řešení situace,“ upřesnila tisková mluvčí Mbank Ivana Vejvodová.
Na základě podstaty reklamace banka věc řeší v mezibankovním reklamačním řízení nebo například s obchodníkem, se kterým má uzavřenou smlouvu o akceptaci platebních karet. Měsíčně například Česká spořitelna posuzuje stovky reklamací kartových transakcí, loni klienti provedli kartami spořitelny více než 204,6 milionu transakcí.
„Chargeback je spojený s kartami od doby, kdy na trhu existují. V případě jakýchkoli potíží by se měl klient obrátit na svou banku,“ potvrdil generální ředitel MasterCard Europe pro ČR a Slovensko Miroslav Lukeš. Počet chargebacků také průběžně roste, což souvisí s vyšší četností plateb kartami.
Typické reklamace končící chargebackem |
---|
Nevyplacená hotovost v bankomatu |
Duplicitní platby u obchodníků |
Podvodné a jiné platby přes internet |
Zrušení letu, na který zákazník koupil letenky kartou |
Dodatečná účtování transakcí od obchodníků |
Skimming (padělání karet) |