Velké firmy si mnou ruce, že se po jejich obligacích jen zaprášilo, přílišná dominance pár dlužníků dluhopisovému trhu ale neprospívá. Obchodníci si stěžují, že to trhu ubírá na likviditě, tedy možnosti prodat či nakoupit bez výrazného pohnutí cenou. A na tom pak tratí také všechny firmy, jež chtějí prodat dluhopisy za méně než miliardy dolarů.
„Likvidita se nachází jen v pár miliardových emisích, kde je zobchodovaný objem nafouknutý,“ citoval Reuters Jamese Sheparda z banky Mizuho. „Pak máte emise za 500 či 750 milionů dolarů, které se obchodují velmi málo anebo vůbec.“
Největší emise dolarových dluhopisů |
Ačkoli zobchodované objemy u několika známých firem zůstávají vysoké, investoři si stěžují, že u tisíců menších firem aktivita upadá navzdory nízkým úrokovým sazbám. Ty přitom drží velikost celkového trhu vysoko, protože nízké úroky umožňují více společnostem vstoupit na dluhopisový trh.
Dluhopisy prodané pivovarem AB InBev, společností Apple a dalšími osmi tvořily jen v březnu více než desetinu zobchodovaného objemu. AB InBev v lednu zaznamenal nevídaný zájem o své dluhopisy, kterých prodával za 46 miliard dolarů, aby měl z čeho zaplatit převzetí dalšího nadnárodního pivovaru SABMiller.