Španělský Seat měl také svého Malucha, spatřil světlo světa jako Fiat 133 | E15.cz

Španělský Seat měl také svého Malucha, spatřil světlo světa jako Fiat 133

Miro Mihálik - Autorevue.cz

Vypadá jako pozůstatek lásky mezi Fiatem 126 a 127, ve skutečnosti však byl malý hatchback s pohonem zadních kol výsledkem snahy Španělů vyrobit levné mini recyklací starší italské techniky.
 

Koncem šedesátých let spoléhaly prakticky všechny modely italské automobilky Fiat na pohon zadních kol bez ohledu na to, jestli měly motor vpředu, uprostřed nebo vzadu. Změnu koncepce odstartovala až novinka z roku 1969 s typovým označením 128, která jako první dostala motor uložený vpředu napříč a pohon předních kol.

Fiat se do výroby takto koncipovaných automobilů nicméně nepustil bezhlavě. Již od roku 1964 testoval moderní uspořádání „vše vpředu" v poněkud nenápadném voze Autobianchi Primula. Jeho konstrukce se Italům osvědčila a vedla jednak k návrhu a produkci následníků A111 a A112, především ale otevřela bránu úspěšnému tažení zmiňované „sto-osmadvacítky“.

Škoda Octavia slaví šedesátiny. Slavila úspěchy v rallye i u zákazníků

Fiat 128 vzápětí získal titul Evropského auta roku 1970 a zdálo se, že s výjimkou větších a luxusnějších limuzín (a možná ještě sportovních modelů) je o dalším směřování turínské automobilky, respektive o koncepci budoucích malých aut, definitivně rozhodnuto. A svým způsobem se tak až na dvě výjimky skutečně stalo.

Tu první známe i z našich silnic všichni poměrně dobře. Jde o miniaturní dvouválcový Fiat 126 z roku 1972, který se o pár měsíců později začal vyrábět rovněž v Polsku. Pro tuto chvíli je ale pro nás mnohem zajímavější druhá „odchylka“ s motorem vzadu a pohonem zadních kol, kterou v našich končinách mnoho lidí nezná.


Celý článek a kompletní galerii najdete zde >>>


Tesla v Praze otevře svůj první český servis
Tatra chtěla vytvořit lidové vozítko. Líbilo se, ale do výroby nakonec nešlo

Autor: Miro Mihálik - Autorevue.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!