Škoda Octavia slaví šedesátiny. Slavila úspěchy v rallye i u zákazníků | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Škoda Octavia slaví šedesátiny. Slavila úspěchy v rallye i u zákazníků

Aleš Sleeper Dragoun - Auto.cz

V lednu 1959 začala mladoboleslavská automobilka Škoda vyrábět první Octavii. Tu úplně první s klasickou koncepcí, tedy motorem vpředu a zadním pohonem. Název Octavia oživila Škoda v roce 1996 a používá ho dodnes. 

Aktivní život modernizované řady 440/445 trval dlouhých dvanáct let. Malý vůz se zprvu nabízel jen coby dvoudveřový sedan (tudor), stejně jako předchůdce. Jméno převzaté z latiny symbolizovalo osmý model vývojové řady moderní generace s nezávislým zavěšením od roku 1933. Vzkříšené trojmístné kódy tedy dlouho nevydržely...

Vinuté pružiny

Největší technickou modernizací typu 985, jak znělo interní označení, byla lichoběžníková přední náprava s vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči a zkrutným stabilizátorem, jinak šlo o to, čemu dnes říkáme facelift. Nová konstrukce však vylepšila jízdní vlastnosti. Vzadu zůstalo příčné listové pero, bylo ovšem zesíleno, jediný svazek doplnil další („spirály“ neopustily prototypovou fázi, šest exemplářů 440 P jezdilo už v sezóně 1957). Základ podvozku s rozvorem 2390 mm nadále tvořil vpředu rozvidlený páteřový nástavný rám s centrální rourou doplněnou o příčníky, palivová nádrž pojala třicet litrů benzinu.

Oválné přední masce se svislými mřížkami a vodorovnou lištou, na které byl uprostřed umístěn znak automobilky, chyběly dříve typické „vousky“. Nad bočními lištami předních blatníků a vzadu se objevily stylizované nápisy. Změnami prošel i interiér se zcela přepracovanou, plošší a přehlednější přístrojovou deskou, respektive řadicí pákou na sloupku řízení. Všechny Octavie měly i nadále bubnové brzdy a otvor pro případnou roztáčecí kliku pod předním nárazníkem.

Škoda Electric dodá Francouzům desítky trolejbusů

Starý známý

Náběh nového modelu probíhal postupně po boku předchůdců, existoval i mezityp s novější karoserií, ale starým podvozkem. Pod kapotou zůstal řadový kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec OHV 1089 cm3/29,4 kW, znovu v bloku se čtyřstupňovou mechanickou převodovkou, spojovací hřídel procházel dozadu zmíněnou rourou. 920 kg lehká auta jela až 110 km/h při průměrné spotřebě benzinu 7,7 l/100 km. O tři deci žíznivější Octavia Super dostala (typ 993) výkonnější agregát 1221 cm3/33 kW, tovární soutěžní speciály připravené pro Rallye Monte Carlo 1960 měly dokonce 44,2 kW...

Mezinárodní premiéra proběhla na autosalonu v Ženevě, poté se škodovky přesunuly za Atlantik, do New Yorku. V tehdejším Československu se daly pořídit čtyřmístné vozy pouze na poukaz, v zahraničí, tedy hlavně zemích s tržní ekonomikou takový problém neexistoval a vzbudily zde značný zájem. V únoru 1959 přišla modifikovaná otevřená Felicia, nástupce krátce vyráběného modelu 450, ta si však zaslouží samostatný text. Tovární Octavie Super startovaly v Rallye Monte Carlo 1960.

Pokračování článku si můžete přečíst na webu Auto.cz >>>

Mnohamiliardová zakázka jde do finále, pražský dopravní podnik převezme poslední tramvaj 15T
Škoda Auto nám musí zajistit nejlepší růst mezd v Česku, určily si odbory

Autor: Aleš Sleeper Dragoun - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!