Lidé v březnu opět utráceli více než loni. Celý trh táhnou hlavně auta

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15 Michael Tomes

Lidé v březnu utratili v obchodech o 5,2 procenta meziročně více. Za růstem stojí především prodeje motoristického a nepotravinářského zboží. Prodej potravin se kvůli pozdějším velikonočním svátkům dostal do červených čísel.

Maloobchodní tržby od prosince 2013 poprvé meziměsíčně klesly. Ve srovnání s výrazným únorovým růstem je březnových 5,2 procenta o něco nižší výsledek. Analytici se ale shodují, že nelze mluvit o zklamání.

„Maloobchod má za sebou několik měsíců poměrně slušného růstu, takže určitá korekce se dala očekávat,“ analytik Jiří Šimek z Citfinu. „Počet pracovních dní byl sice stejný jako loni, ale letošnímu březnu chyběl jeden pátek - snad nejsilnější obchodní den v týdnu,“ doplňuje analytička Helena Horská z Raiffeisenbank.

Analytici: Auta se obměňují díky zlepšující se ekonomice

Tahounem českého maloobchodu zůstává i nadále prodej motorových vozidel, který vzrostl o 14 procent. Jak ale upozorňuje analytik Pavel Kulhavý z PricewaterhouseCoopers Audit, čísla vycházejí z nízké srovnávací základny loňského března, kdy se prodejcům aut propadly tržby o desetinu. „Letos tuto ztrátu více než umazali,“ dodává Kulhavý.

S tím, jak se ekonomická situace začíná zlepšovat, a výhledy na další měsíce jsou pozitivní, roste chuť obnovovat vozový park. „Není to ale trend jen Česka. Velmi podobná situace panuje například na Slovensku, ale i ve většině Evropy,“ tvrdí analytik Home Creditu Michal Kozub.

„Je ale otázkou, na kolik je vysoký prodej aut způsobený zájmem tuzemských spotřebitelů a firem o nová auta, respektive kolik prodaných aut míří do zahraničí v podstatě formou reexportu,“ upozorňuje analytik ČSOB Petr Dufek.

Pozdější Velikonoce způsobily výpadek tržeb

Výsledky maloobchodu rovněž vytáhl k lepším číslům prodej nepotravinářského zboží, který vzrostl o 7,6 procenta. Podle analytika UniCredit Banka Pavla Sobíška za vyšší výdaji domácností za spotřební zboží je mimo jiné počasí. „Mizerné sněhové podmínky zřejmě nahnaly lidi do obchodů a přesměrovaly část jejich útraty ze služeb do zboží. Přesto je z čísel zřejmé, že soukromá spotřeba přispěla v první kvartálu k růstu české ekonomiky,“ uvádí Sobíšek.

Naopak zákazníci méně utráceli za potraviny, kde tržby klesly o 5,5 procenta. “Důvodem je však opět srovnávací základna, neboť loni byly Velikonoce v březnu, zatímco letos o měsíc později“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit. Jak ale věří, v dubnu si prodejci potravin spravili chuť za slabý březen.

Za celé 1. čtvrtletí se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu meziročně reálně zvýšily o 6,5 procenta. Nejvíce se dařilo prodeji a opravám motorových vozidel, kde tržby poskočily o 17,3 procenta. Útrata lidí za potraviny se naopak snížila o 1,2 procenta.