Ojetá Tesla za cenu pár metrů pražského bytu? Elektromobily zlevnily a prodeje letí nahoru

Tesla Model 3 patří letos v Česku k nejprodávanějším e-ojetinám.

Tesla Model 3 patří letos v Česku k nejprodávanějším e-ojetinám. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Jiří Liebreich
Diskuze (1)

Pověstná skepse českých zákazníků vůči elektromobilům nemusí být nutně věčná. Naznačují to rychle rostoucí prodeje ojetých osobních automobilů s čistě elektrickým pohonem v prvním pololetí na tuzemském trhu. Důvod je jednoduchý: cena některých tesel, škodovek a dalších „elektrik“ z druhé ruky šla podstatně dolů.

Vyplývá to z dat obchodníků napříč trhem. Například online tržiště Carvago uvádí, že se prodeje za prvních šest měsíců zvýšily meziročně o 62 procent na 3873 kusů. Cenový medián přitom poklesl téměř o třetinu, na 715 tisíc korun. Velký zájem byl například o Tesla Model 3 s cenou okolo půl milionu. Mediánový nájezd prodávaných elektromobilů se více než zdvojnásobil na 35 tisíc kilometrů.

„Údajně elektroskeptičtí Češi si elektrické auto ve skutečnosti pořídí rádi, pokud odpovídá jejich finančním možnostem. Naše analýza celého trhu to beze zbytku potvrzuje. Přestože v absolutních číslech prodeje ojetých elektroaut zůstávají nízké, dramatický meziroční růst signalizuje, že do budoucna se situace bude rychle měnit,“ říká zakladatel Carvaga Jakub Šulta. Podíl elektromobilů na prodejích tohoto tržiště tak vyrostl na ještě nedávno nepředstavitelných dvacet procent.

Klesající ceny elektrických ojetin lákají zákazníky i do autocenter AAA Auto. Zatímco za celý loňský rok jich bazar prodal 696, za první půlrok letoška je to už 666 elektromobilů. Zároveň ve vlastní analýze celého trhu s ojetinami vidí, že těchto vozů v nabídce velmi rychle přibývá. Loni v červnu mohli zájemci vybírat z o něco málo než dvou tisíc kusů, letos jich ve stejném měsíci bylo už 2900. Průměrné stáří se meziročně takřka nezměnilo, často jde o vozy s rokem výroby 2021. Převažují značky Tesla, BMW, Volkswagen, Škoda, Mercedes, Hyundai, Audi, Volvo, Kia a Renault.

Ojeté elektromobily táhnou, ceny klesají

Jeden z hlavních důvodů, proč vozy zlevňují, je sílící konkurence, upozorňuje odborník na elektromobilitu Jan Dedek z Aures Holdings, provozovatele bazarů AAA Auto. „Nastupují nová malá vozidla s lákavou cenovkou jako Kia EV3, Hyundai Inster, Renault 5. V řádu jednotek let naplní sekundární trh, čímž nastane cenová parita u tohoto nejdůležitějšího segmentu,“ říká Dedek.

Zatímco Carvago uvádí cenový medián, AAA hovoří o průměrné nabídkové ceně, za kterou byly elektrické ojetiny na trhu k mání –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ minulý měsíc měla činit 907 tisíc korun, tedy o 43 procent níže než předloni v červnu a o jedenáct než loni. Ceny elektromobilů v čase neustále klesají, což ovšem neplatí pro auta se spalovacím motorem. Jejich průměrná nabídková cena předloni v červnu činila 394 tisíc, loni 403 tisíc a letos v červnu 416 tisíc.

Michal Razim z poradenské společnosti PwC v této souvislosti připomíná prudké slevy, se kterými předloni otřásla trhem Tesla a donutila k nim i velkou část konkurence. Právě tehdy snížené ceny nových elektromobilů se propisují i do aktuálních cen ojetin.

Tlak na další zlevňování by přitom neměl polevit, o což se mají postarat také expandující výrobci elektromobilů z Číny. „V Evropské unii stavějí vlastní továrny, nebo je akvírují, aby se zbavili vysokých dovozních cel. Budou tedy výrazně levnější než současní lídři prodejů. Stejně jako kdysi Tesla i čínští výrobci začínají na nových trzích s většími a luxusnějšími auty, zejména SUV. Další v pořadí budou menší auta,“ předpovídá Dedek.

Čínské značky už pronikají i mezi nabízené ojeté elektromobily na českém trhu, byť jich zatím není mnoho. V červnu mohli zájemci vybírat například ze 47 vozů MG, 23 dongfengů, 11 BYD nebo sedmi vozů Aiways. U některých se nabídka zvyšuje i vícenásobně.

„Očekáváme další růst nabídky, a to především vlivem dovozu ze západní Evropy,“ říká David Vedral z inzertního portálu TipCars. Jen v červnu bylo do Česka dovezeno 764 ojetých elektroaut, meziročně více než dvojnásobek. Děje se tak i proto, že na trh přichází více elektromobilů například ze zemí jako Nizozemsko, kde končí některé firemní operativní leasingy.

„Dovoz tak zůstává jednou z hlavních cest, jak se k ojetému elektromobilu v Česku dostat. K růstu dostupnosti přispívá i rozšiřující se nabídka zánovních vozů a vstup nových značek na trh, například BYD, XPeng či Omoda, jejichž modely se postupně začnou objevovat také v segmentu ojetin,“ dodává Vedral.

Inzerátů ojetých elektromobilů na tomto portálu přibylo za rok o polovinu na více než tři tisíce a obvykle jsou k mání asi za sedm set tisíc korun. „Největší nárůst zaznamenala Tesla Model 3, která letos poprvé překonala i dlouhodobě populární BMW i3. Mezi nověji se prosazující modely patří například Tesla Model Y nebo Mercedes-Benz EQE, jejichž zastoupení v inzerci postupně roste,“ popisuje prodeje Vedral.

„Očekáváme, že zájem nadále bude o Tesly 3 a Y, VW ID.3 a ID.4, v luxusní třídě pak o Porsche Taycan či Audi e-Tron GT, jejichž ceny jsou v porovnání s pořizovací cenou nových kusů lákavé,“ vyjmenovává Michal Razim z PwC a dodává, že neočekává překotný, ale postupný nárůst ojetých aut v nabídce.

Vstoupit do diskuze (1)