Už ani sami Němci o Porsche nestojí. Prodeje se propadají, dealeři vzpomínají na finanční krizi
Tradiční výrobce sportovních vozů ze Stuttgartu má velký problém. S výrazným propadem prodejů se potýká už i na svém domácím trhu. Dealeři v Německu se musejí uchylovat k dříve ojedinělým slevám, například i na legendární model Porsche 911, ani ty však zatím nefungují. Prodejci této automobilky, jenž patří do koncernu Volkswagen, tak bijí na poplach a někteří přirovnávají situaci k dobám finanční krize.
Od ledna do dubna si zákazníci v Německu zaregistrovali lehce přes jedenáct tisíc sto nových vozů Porsche, tedy o třetinu méně ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, vyplývá z údajů Spolkového úřadu pro motorovou dopravu. Reakce výrobce na sebe nenechala dlouho čekat. Management automobilky snížil svá očekávání odbytu na německém trhu pro letošní rok.
„Individuální roční cíle definujeme společně s jednotlivými dealerstvími Porsche. Cíle lze v průběhu roku upravovat v závislosti na dostupnosti produktů a individuálních potřebách dealerství,“ uvedlo tiskové oddělení Porsche: „Navzdory náročné geopolitické situaci očekáváme pro Porsche v Německu v roce 2025 solidní rok.“
Čísla o počtu nově registrovaných vozů Porsche od ledna do konce dubna na německém trhu však hovoří jinak. Nejprodávanější model Porsche 911 utrpěl pokles o 22 procent. Prodalo se ho pouhých 4035 kusů. Ještě vyšší 41% propad nastal u luxusního SUV Cayenne, jehož si zákazníci odvezli méně než 2,5 tisíce.
Nejinak tomu bylo v případě modelů Macan, Sonstige a Cayman, v jejichž kolonkách svítí poklesy o 34, 71 a 57 procent. Meziročních nárůstů zatím dosáhly pouze dva modely, a to Panamera – plus 22 procent na 693 registrovaných vozidel – a elektrický Taycan, jenž rostl podobným tempem na tisícovku prodejů. Ani v tomto případě však dealeři nehovoří o úspěchu – naopak.
„Taycan už na trhu prakticky neexistuje. Musíme utratit spoustu peněz, abychom ho prodali,“ cituje portál Automobilwoche jednoho z dealerů Porsche. Odbyt ikonického elektromobilu těžce zaostává za očekáváním. A to není problém jen pro samotného výrobce, ale i pro dealery: „Naposledy zavládly v síti Porsche takové nepokoje během finanční krize v letech 2008 a 2009.“
Mimo jiné i kvůli slabým výsledkům Taycana šéf Porsche Oliver Blume 20. května oznámil, že ruší původní cíl, tedy aby čistě elektrické vozy tvořily přes osmdesát procent prodejů do konce desetiletí. Vzhledem k současnému vývoji na trhu prý „už není realistický“.
Zástupci dealerů pro Automobilwoche také prozradili, že Porsche údajně stahuje některé vozy z oběhu, aby prodejci nemuseli nabízet tak vysoké slevy. V dobách, kdy se Porsche dařilo, byly přitom spíše výjimečnou záležitostí. To v současnosti zdaleka neplatí, velká cedule s nápisem sleva a mnoha pomyslnými vykřičníky visí i nad legendárním modelem 911.
„Existují prodejci, kteří na Porsche 911 GT3 dávají slevu i téměř deset procent,“ říká generální ředitel jednoho z dealerství. „Porsche nesmí ovlivňovat ceny vozů, ale může vydávat pouze nezávazná cenová doporučení,“ připomíná tiskové oddělení Porsche. Konečné slovo má dealer.
Porsche se nedaří ani na globální scéně. V prvním čtvrtletí udalo 71 470 vozů, meziročně o osm procent méně. Obzvláště znepokojivá čísla přišla z Číny, největšího trhu s osobními i elektrickými automobily, kde se odbyt propadl dokonce o 42 procent. Porsche se na tamním trhu rozloučilo s pětimístným prodejem, udalo pouhých 9471 automobilů. Jednalo se o nejhorší výsledek od roku 2013.
Pro Porsche je situace o to vážnější, že si těžkými dobami prochází ve chvíli, kdy automobilový průmysl čelí jednak náročné transformaci od spalovacích vozů k elektrickým, tak i nevypočitatelné a nekompromisní celní politice amerického prezidenta Donalda Trumpa. Nejistota se tak promítá do výkonu Porsche na burzách. Za poslední rok odepsaly akcie automobilky přes 42 procent své hodnoty, aktuálně se obchodují s cenou 43 eur za akcii.