Velký test Autorevue.cz: Dražší nafta vyšší výkon nepřinese

Redaktoři AutoRevue.cz nakoupili u čerpacích stanic Benzina, EuroOil, OMV, Ono a Shell vzorky motorové nafty. Jako referenční vzorek byla pořízena také nafta Shell z Německa.
Všechny vzorky prošly měřením na válcové zkušebně společnosti Dieselpower ve voze Škoda Octavia RS TDI 2. generace. „Přívod paliva byl napojen na vnější okruh s oddělenou nádrží a vlastním čerpadlem,“ vysvětluje šéfredaktor AutoRevue.cz Jiří Červenka.
Zatímco rozdíl v ceně nejlevnější a nejdražší nafty byl 7,70 Kč na litr, což je 14 procent, naměřený výkon se lišil jen o 1,4 procenta. „Takový rozdíl při jízdě vůbec nemáte šanci poznat,“ řekl Červenka.
Tabulka ukazuje rozdíl v naměřených hodnotách mezi prémiovou a běžnou variantou paliva jednotlivých značek:
V rámci testu nechali redaktoři také změřit obsah biosložky ve všech vzorcích. Analýza provedená Vysokou školou chemicko-technologickou ukázala, že ani mezi cenou nafty a obsahem biosložky není jednoznačný vztah. Čtyři vzorky s obsahem metylesterů řepkového oleje přes šest procent patřily všechny k dražším značkám.
To ale ještě neznamená, že dražší nafta nemá pro zákazníka reálný přínos. Nafta s kvalitními aditivy může reálně snižovat hlučnost motoru i jeho kouřivost, usnadňovat startování a při dlouhodobém používání bránit tvorbě úsad i koroze. „Citelný nárůst výkonu po načerpání dražší nafty ale nečekejte,“ shrnuje závěr testu Červenka.