Velký test Autorevue.cz: Dražší nafta vyšší výkon nepřinese | E15.cz

Velký test Autorevue.cz: Dražší nafta vyšší výkon nepřinese

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Autorevue.cz

Autorevue.cz

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Motoristé, kteří tankují takzvanou prémiovou naftu v domnění, že tím zvýší výkon svého vozu, vyhazují peníze. Dražší nafta totiž nepřináší měřitelný nárůst výkonu a točivého momentu. Vyplývá to z testu provedeného redakcí webu AutoRevue.cz.

Redaktoři AutoRevue.cz nakoupili u čerpacích stanic Benzina, EuroOil, OMV, Ono a Shell vzorky motorové nafty. Jako referenční vzorek byla pořízena také nafta Shell z Německa.

Všechny vzorky prošly měřením na válcové zkušebně společnosti Dieselpower ve voze Škoda Octavia RS TDI 2. generace. „Přívod paliva byl napojen na vnější okruh s oddělenou nádrží a vlastním čerpadlem,“ vysvětluje šéfredaktor AutoRevue.cz Jiří Červenka.

Zatímco rozdíl v ceně nejlevnější a nejdražší nafty byl 7,70 Kč na litr, což je 14 procent, naměřený výkon se lišil jen o 1,4 procenta. „Takový rozdíl při jízdě vůbec nemáte šanci poznat,“ řekl Červenka.

Tabulka ukazuje rozdíl v naměřených hodnotách mezi prémiovou a běžnou variantou paliva jednotlivých značek:

Tabulka ukazuje rozdíl v naměřených hodnotách mezi prémiovou a běžnou variantou paliva jednotlivých značek. Autor: Autorevue.cz

V rámci testu nechali redaktoři také změřit obsah biosložky ve všech vzorcích. Analýza provedená Vysokou školou chemicko-technologickou ukázala, že ani mezi cenou nafty a obsahem biosložky není jednoznačný vztah. Čtyři vzorky s obsahem metylesterů řepkového oleje přes šest procent patřily všechny k dražším značkám.

To ale ještě neznamená, že dražší nafta nemá pro zákazníka reálný přínos. Nafta s kvalitními aditivy může reálně snižovat hlučnost motoru i jeho kouřivost, usnadňovat startování a při dlouhodobém používání bránit tvorbě úsad i koroze. „Citelný nárůst výkonu po načerpání dražší nafty ale nečekejte,“ shrnuje závěr testu Červenka.

Škoda Octavia RS TDI 2 Autor: Autorevue.cz
Testovacím vozem byla Škoda Octavia RS TDI 2

Autor: Autorevue.cz

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah