Zachraňte cestovní ruch na Krymu, tlačí Moskva na státní firmy
Již několik let přijížděly na Krym v létě zhruba dvě třetiny z šesti milionů turistů z Ukrajiny. Letos však kvůli zabrání poloostrova Ruskem dovolenou na Krymu plánuje jen opravdu velmi málo Ukrajinců. A do nově získané oblasti své země se nehrnou ani Rusové. Ti buď dávají přednost luxusnějším destinacím, nebo je odrazuje obtížné dopravní spojení na Krym. Kvůli bojům mezi vládními jednotkami a proruskými separatisty jsou prakticky zablokovány veškeré pozemní komunikace na jihovýchodě Ukrajiny.
Pláže na Krymu jsou tak na začátku letní sezony až strašidelně prázdné a živobytí mnohých místních je ohroženo. Kreml se proto rozhodl přijít s důmyslným nápadem, jak přilákat turisty na poloostrov. Požádal státní firmy, aby přiměly své zaměstnance strávit dovolenou na Krymu tak, že jim zaplatí celou cestu, nebo alespoň její část. Turistická agentura Rostourism dokonce poslala minulý týden dopis největším státním firmám s „návrhem“, aby koupily zájezdy na Krym desítkám tisíc zaměstnanců.
Ubytovny z časů SSSR stále žijí
V době Sovětského svazu poskytovalo svým zaměstnancům letní dovolenou množství státních podniků. Tyto dovolené organizovaly odbory a byly buď zdarma, nebo silně dotované. Nejvíce dostupné byly pro zaměstnance v průmyslu, zvláště pro ty, kteří pracovali v drsných podmínkách. Velké firmy vlastnily ozdravovny a zbyla po nich řada velkolepých „paláců pro zaměstnance“ v přímořských letoviscích po celém bývalém Sovětském svazu.
Některé firmy si ponechaly své ozdravovny na pobřeží Černého moře v Rusku a stále některým zaměstnancům poskytují letní dovolenou zdarma. Jiné sice již před dlouhou dobou své ozdravovny prodaly, stále však přispívají zaměstnancům na letní dovolené.
Sevastopol | Letos dovolenou na Krymu plánuje jen opravdu velmi málo Ukrajinců. A do nově získané oblasti své země se nehrnou ani Rusové.
Třiačtyřicetiletá Oxana Maširovová z elektrárenské společnosti RusHydro řekla AP, že je šťastná, že se jí podařilo získat dotovanou dvoutýdenní dovolenou na Krymu koncem července. Má stále vřelé vzpomínky z dětství na dovolenou na tomto poloostrově, na kterém však nebyla již 15 let, a chce jeho krásy ukázat svému synovi. RusHydro nabízí svým zaměstnancům každým rokem příspěvky na dovolenou. Letos však nabídla vyšší příspěvky všem, kteří vyrazí na Krym. Firma očekává, že zhruba 6000 zaměstnanců se rozhodne strávit dovolenou na Krymu.
Doprava na poloostrov vázne
Turistům však hrozí, že se nebudou mít na Krym jak dostat. V uplynulých letech velká část turistů z Ukrajiny i Ruska cestovala na Krym vlakem. Ze zhruba dvou milionů ruských turistů jich loni na Krym přiletělo jen asi 300 tisíc.
Kvůli nepokojům na severovýchodě Ukrajiny je vlakové spojení z Ruska v podstatě přerušené. Ruská vláda poskytla subvence aerolinkám, aby prodávaly levnější letenky, a Aeroflot udělal z krymského hlavního města první destinaci svých nových nízkonákladových aerolinek Dobrolet, které mají zpáteční letenku nabízet za 58 dolarů (1200 korun). Při hledání na internetových stránkách firmy se však objevuje pouze jednosměrná letenka v ceně 100 dolarů.
Pláž v Sevastopolu | Infrastruktura na Krymu se od pádu Sovětského svazu téměř nezměnila, což z něj dělá cílovou destinaci především pro nenáročné turisty
Krymské hlavní město Simferopol má pouze malé letiště. Od pobřeží je vzdáleno 45 kilometrů. Silnice na poloostrově, a to včetně těch, které spojují velká města, jsou často ve velmi špatném stavu.
Krym tak bude potřebovat obrovské investice, aby přilákal ruské světaznalé turisty. Od otevření sovětských hranic před 23 lety miliony Rusů objevily levné zájezdy do Turecka a Egypta. Mnoho z nich se od té doby raději vyhýbá citelně předraženým cestám na ukrajinské a ruské pobřeží Černého moře s velmi nízkou kvalitou ubytování. Krajina Krymu je možná úžasná, ale infrastruktura se od pádu Sovětského svazu téměř nezměnila, což z něj dělá cílovou destinaci jen pro velmi nenáročné turisty.