Číňané kupují více aut, prodej vzrostl o pětinu

Auta v Číně

Auta v Číně Zdroj: CC BY SA 2.0: Carlos ZGZ via Flickr

Prodej motorových vozidel v Číně v listopadu v meziročním srovnání vzrostl o 20 procent na 2,5 milionu vozů. Byl to nejvýraznější nárůst čínského trhu za více než dva roky, respektive od října 2013. Plyne to z dnešních údajů Čínského sdružení automobilových výrobců.

Listopadové tempo znamenalo další výrazné zrychlení růstu prodeje po říjnovém vzestupu o 11,8 procenta. V předešlých měsících trh rostl velmi slabě a v některých dokonce klesal. Za prvních 11 měsíců roku se prodej zvýšil o 3,3 procenta.

Prodej osobních automobilů na čínském trhu se v listopadu podle předešlých údajů Čínského svazu osobních automobilů meziročně zvýšil o 18 procent na více než dva miliony vozů. Zaznamenal tak nejprudší nárůst za devět měsíců.

Druhý měsíc silného růstu potvrzuje, že největší automobilový trh světa získal silný růstový impulz snížením daně z obratu na menší vozy. Čínskému trhu jinak hrozilo, že bude letos pod tlakem slábnoucího hospodářského růstu stagnovat, nebo i klesne.

Po letošním zhruba tříprocentním růstu by se mělo tempo prodeje na čínském trhu příští rok zvýšit na 5,7 procenta, předpověděl generální tajemník sdružení výrobců Tung Jang. „Tříprocentní růst není normální, protože zaostává za růstem ekonomiky,“ řekl šéf sdružení novinářům. Druhá největší ekonomika světa ve třetím čtvrtletí zpomalila meziroční růst na 6,9 procenta, což bylo její nejpomalejší tempo od světové finanční krize.

Čínská vláda od 1. října snížila u vozů s objemem motoru do 1,6 litru daň z obratu o polovinu na pět procent. Podíl těchto vozů na čínském automobilovém trhu dosahuje téměř 70 procent. Snížení daně platí do konce příštího roku. Zákazníky ale tento krok přiměje zřejmě jen k přesunutí nákupů a v dalších letech toto opatření trh naopak zbrzdí, řekli analytici agentuře Reuters.

Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Loni však růst prodeje automobilů v Číně prudce zpomalil, a to na méně než sedm procent z téměř 14 procent v roce 2013.