Tramvaje Škody Plzeň se budou vyrábět v Číně

15T Forcity

15T Forcity

Plzeňské strojírenské skupině Škoda Transportation se povedl nevídaný kousek na čínském trhu. Zástupci Škody podepsali kontrakt s čínským průmyslovým gigantem CSR Sifang, na jehož základě získají Číňané licenci k výrobě tramvají 15T, známých pod obchodním názvem ForCity.

Ty jsou k vidění i v pražských ulicích. Smlouva je uzavřena na deset let, během kterých mohou Číňané vyrobit až 400 tramvají. Škoda si díky tomu přijde až na pět miliard korun. „Čína má v současnosti propracovaný plán investic do sektoru veřejné dopravy. Z toho důvodu je tamní trh pro nás velmi zajímavý,“ uvedl spolumajitel a šéf představenstva Škody Tomáš Krsek.

Pro českou firmu, která si celou svou produkci vyvíjí vlastními silami, je to první velká licence prodaná do zahraničí. V Číně se naopak prosazuje opačná strategie. Vedle vlastního vývoje kupují Číňané know-how ve světě a pasou přitom po nejlepších technologiích. Podle Krska se tak Škodě začínají zhodnocovat miliardové investice do výzkumu a vývoje. „Jen za poslední tři roky se investovaná částka vyšplhala na více než tři miliardy korun,“ doplnil šéf Škody.

Čína je pro výrobce kolejových vozidel specifický trh. Tamní legislativa neumožňuje dovážet celé vozy ze zahraničí, vyrobit je musí čínská firma na čínském území. Prodej licence je tak jedinou možností, jak na obří teritorium s hotovým výrobkem prorazit. Podobnou cestou už se v minulosti vydaly například Siemens nebo Bombardier.

„Číňané jsou v tomto velmi chytří. Chtějí nejnovější technologie, mají peníze a rozhodli se je utratit tímto způsobem,“ uvedl další spolumajitel Škody a znalec čínského trhu Jaromír Šilhánek. Podle něho je o licence plzeňské Škody ve světě velký zájem, o dalších podobných smlouvách se proto jedná.

Vedení Škody si pochvaluje, že v Číně získalo jednoho z nejsilnějších možných partnerů. CSR Sifang patří do konglomerátu CSR Corporation, který vyrábí například vysokorychlostní vlaky nebo vozy metra. Jeho výrobní areál se rozkládá na více než 130 hektarech.

Čína v posledních letech investuje stamiliardy dolarů do kolejové dopravy. Postupuje od nejvyšší kategorie, což jsou rychlovlaky a metro, k nižším úrovním dopravy, která by na páteřní spoje navazovala. Dá se proto čekat, že hlad po tramvajích bude v Číně narůstat.

Pro Škodu Transportation to není první zkušenost. Ve společném podniku s jiným čínským partnerem vyrábí a dodává trakční výzbroj pro 23 jednotek metra ve městě Sučou. Zakázka má hodnotu půl miliardy korun. Subdodávky může v Číně – na rozdíl od celých vozů – vyrábět i zahraniční firma, ovšem pouze pod střechou joint venture.