Výrobce ultralightů z Česka láká čínský trh, nejdřív musí vycvičit piloty
Dohodu o spolupráci s čínskými partnery podepsala například společnost Mamba Air z Bohuňovic na Olomoucku, která je jediným tuzemským prodejcem italských ultralehkých vrtulníků CH-7 a CH-77.
Ročně jich smontuje a prodá v průměru deset. Příští rok chce firma Mamba Air v Číně s několika dalšími tuzemskými a čínskými společnostmi zahájit výcvik pilotů, vybudovat první servisní středisko a pokud vše půjde podle plánu, tak přijdou na řadu i dodávky prvních vrtulníků.
„V Číně se postupně otevírá vzdušný prostor i pro sportovní létání v malých letadlech a vrtulnících. Je to obrovský trh s velmi početnou cílovou skupinou lidí, kteří si tento koníček mohou dovolit. Už se tam proto derou zahraniční firmy s letadly i vrtulníky,“ řekl Ivo Brumar ze společnosti Mamba Air, která letos do Číny několikrát poslala své odborníky a servis tam zajistí ve spolupráci s místní firmou. „Je to takový společný podnik, do kterého vložíme naše know-how,“ dodal Brumar.
Trh pro desítky tisíc letadel
Firma Mamba Air už má z Číny objednávky na několik ultralehkých vrtulníků, s jejichž exportem ale začne až poté, co v Číně vybuduje servis. „Před pěti jsme měli objednávku na 50 vrtulníků do Číny, bohužel jsme tam ještě neměli zázemí, takže z ní nakonec sešlo,“ podotkl Brumar.
V Česku jsou nyní podle Brumara dvě skupiny leteckých firem, které se snaží v Číně prorazit. Například Jihlavan airplanes chce s Číňany začít podnikat ve vývoji a výrobě ultralehkých letounů a trenažérů. Jihlavan airplanes s 80 zaměstnanci vyrábí lehká sportovní letadla Skyleader. „Nebe by se pro tato letadla mělo otevřít od ledna příštího roku. A je tam velký potenciál, protože se předpokládá, že by se tam dalo prodat kolem desetitisíců letadel,“ uvedl jednatel Jihlavan airplanes Roman Jabůrek.
Jihlavan s roční produkcí v řádu desítek letadel na zásobování takového trhu nestačí. „Ale je to o spolupráci, o licencích, o založení společných podniků a tak dále,“ řekl Jabůrek.